Kierowcy zapłacą nawet 40 mld zł

Kierowcy zapłacą nawet 40 mld zł
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przewoźnicy i koncesjonariusze krytykują zmiany drogowych opłat i ich stawki. Resort przekonuje, że będą "społecznie akceptowalne".

W poniedziałek minął termin przedstawienia Ministerstwu Transportu uwag dotyczących zmian w ustawach drogowych i autostradowych. Najwięcej emocji budzi wprowadzenie opłat na ekspresówkach - czytamy w "Pulsie Biznesu".

- Nasze zastrzeżenia dotyczą m.in. planów objęcia opłatami pojazdów o masie powyżej 3,5 tony po autostradach i drogach ekspresowych. Spowoduje to powrót transportu drogowego na drogi krajowe i samorządowe - mówi Tadeusz Wilk z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Natomiast koncesjonariusze mogą żądać odszkodowań. - Ministerstwo samo przyznaje, że zniesienie winiet dla aut ciężarowych i przywrócenie opłat spowoduje przeniesienie aż 65 proc. pojazdów na drogi lokalne. W umowie mamy zapisane, że decyzje urzędników nie mogą pogorszyć kondycji koncesjonariusza, a odpływ tak znaczącej liczby samochodów to spowoduje - twierdzi Tomasz Niemczyński, prezes Stalexport Autostrada Małopolska.

Proponowane zmiany mają być pierwszym krokiem do wdrożenia systemu opłat elektronicznych. Resort w uzasadnieniu nowelizacji przekonuje, że ich wprowadzenie zarówno na autostradach, jak i ekspresówkach zagwarantuje zdecydowanie więcej wpływów Krajowemu Funduszowi Drogowemu (KFD), niż obecnie funkcjonujące winiety. Resort twierdzi, że obecny projekt nie przewiduje opłat elektronicznych dla aut osobowych, których kierowcy mają płacić tylko na autostradach. Wpływy do KFD resort liczy jednak na podstawie cen dla aut lżejszych niż 3,5 tony, czyli osobowych. Zakłada, że przy 20 gr/km w latach 2011-20 sięgną nawet 40 mld zł. Obecne stawki dla aut osobowych na autostradach są jednak wyższe. Czy przy bardzo wysokich kosztach budowy dróg zakładane wpływy okażą się realne? - pyta "PB".

- Kalkulacja stawek została oparta nie tylko na kosztach budowy i eksploatacji infrastruktury drogowej, ale również na spodziewanej społecznej akceptowalności stawek. Wprowadzenie opłat nie może wiązać się ze znacznym odpływem ruchu na drogi alternatywne - odpowiedzieli "PB" przedstawiciele resortu.

W przypadku autostradowych opłat dla ciężarówek resort przewiduje, że stawki będą stanowiły 230 proc. ceny osobówek, czyli około 46 gr/km. Na ekspresówkach kierowcy tirów mają płacić 80 proc. stawek z autostrad. Jednocześnie resort w nowelizacji przewiduje maksymalną stawkę dla tirów wysokości 2,50 zł/km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kierowcy zapłacą nawet 40 mld zł

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!