XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kijów wpuści tanie linie lotnicze

Kijów wpuści tanie linie lotnicze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ukraiński rząd chce jak najszybciej wpuścić do kraju zagraniczne firmy oferujące tanie loty. Ale liberalizację rynku poprzedzi prywatyzacja przewoźników.

Przed tanimi liniami lotniczymi rynek ukraiński stanie otworem - pisze "Parkiet". Władze w Kijowie przygotowują się do liberalizacji prawa lotniczego, które umożliwi również polskim przewoźnikom wprowadzenie nowych połączeń z tym krajem.

Do tej pory operatorzy tanich linii lotniczych omijali Ukrainę ze względu na tamtejsze przepisy, ale nieraz podkreślali zainteresowanie tym kierunkiem. Minister transportu Josif Winskij w rozmowie z dziennikiem "Ekonomiczeskie Izwestija" zapowiedział, że rząd z Kijowa będzie jak najszybciej starał się stworzyć warunki dla działalności zagranicznych spółek oferujących tanie przeloty.

Kluczem do liberalizacji przepisów ma być prywatyzacja ukraińskich operatorów. Obecnie do państwa należy 22,4 proc. udziałów w Aeroswit i 61,6-proc. pakiet Mieżdunarodnych Awialinii Ukrainy (MAU). Spółki są największymi przewoźnikami w kraju. Zdaniem Winskiego, sprzedaż akcji operatorów lotniczych jest możliwa jeszcze do końca tego półrocza. - Aby otworzyć rynek dla zagranicznych linii lotniczych, trzeba przygotować na konkurencję również rodzime firmy. To jest możliwe, jeśli oddamy ukraińskie spółki w prywatne ręce - argumentuje minister transportu.

Specjaliści przewidują, że kontrolę nad przewoźnikami znad Dniepru mogą przejąć dotychczasowi akcjonariusze. Obok państwa, udziały w MAU mają Austrian Airlines (22,5 proc.), Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (9,9 proc.) oraz irlandzki AerCap (6 proc.)

- Rządowy pakiet operatora kupią raczej Austriacy - twierdzi Aleksander Kawa, ekspert ds. lotnictwa cywilnego w Centrum Analiz Gospodarczych i Politycznych. Specjalista uważa, że może być problem z chętnymi na mniejszościowy pakiet w Aeroswicie, który nie będzie dawał inwestorowi kontroli nad przedsiębiorstwem. Oprócz rządu, udziały tego przewoźnika mają ukraińskie spółki inwestycyjne oraz holenderska firma Gilward Investments. Nie wiadomo, kto stoi za tymi przedsiębiorstwami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kijów wpuści tanie linie lotnicze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!