Ponad dwa tysiące firm produkcyjnych i usługowych z europejskiego przemysłu transport szynowego, przedstawicieli nauki i polityki pojawi się w Berlinie na targach Innotrans, między 18 a 21 września. Wśród nich będzie 54 wystawców z Polski.
Są wśród nich producenci taboru i części do nich, wytwórczy urządzeń i materiałów dla kolei, firmy wykonujące prace torowe i usługi serwisowe.
W Berlinie nastąpi też premiera kilku polskich nowych jednostek.
Lokomotywy
Należące do Grupy Newag Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych z Gliwic, po przedstawionej dwa lata temu lokomotywie Dragon (E6ACT), pierwszej konstrukcji polskiej od dwóch dekad, w tym roku zaprezentują zupełnie nową jednostkę. Jest to uniwersalna (do ciągnięcia wagonów pasażerskich lub towarowych, w tym przypadku o łącznej masie do 3200 ton), czteroosiowa lokomotywa Griffin (E4MSU).
- W Berlinie pokażemy jej najbogatszą wersję, trzysystemową, o napędzie na prąd stały i dwóch napędach na prąd zmienny różnego napięcia - powiedział nam Ryszard Cygankiewicz z Działu Obsługi Klienta i Marketingu ZNLE.
Choć zaprezentowany będzie jeden egzemplarzy, to dzięki produkcji lokomotyw na wspólnej płaszczyźnie, producent jest w stanie dostarczać kilka ich wersji. Griffin może być oferowany w wersjach uniwersalnej - dla pociągów towarowych i pasażerskich, osiągających prędkości do 140 km/h oraz w wersji dedykowanej dla pociągów pasażerskich, ale poruszających się z prędkością do 200 km/h.
Konstruktorzy ZNLE zadbali o najwyższy poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie, komfort pracy maszynisty oraz inteligentny systemem zarządzania energią. Zastosowano m.in. system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, system kamer oraz dostosowanie do zabudowy urządzeń automatycznej kontroli ruchu i wymiany informacji - ERTMS i GSM-R.
Swoją pierwszą wyprodukowaną lokomotywę zaprezentuje - po raz pierwszy publicznie - PESA Bydgoszcz. Nosi ona nazwę Gama, a dedykowana jest zarówno przewozom pasażerskim, jak i towarowym. Zasilana jest energią elektryczną, ale posiada też silnik spalinowy. Dzięki temu będzie mogła także pracować na bocznicach, gdzie nie ma zasilania elektrycznego.
Inne pojazdy szynowe
PESA wystawia w Berlinie także spalinowy zespół trakcyjny nowej generacji - Link. Nie jest to premiera, bowiem polska spółka już wygrała przetarg niemieckiego przewoźnika Regentalbahn AG, który zamówił 12 takich pojazdów. Ich dostawa rozpocznie się jeszcze w tym roku.
Podczas Innotrans 2012 odbędzie się światowa premiera wagonów Siemensa pod nazwą Inspiro. Już 35 sześciowagonowych składów Inspiro zamówiło Metro Warszawskie. Będą one wozić warszawskich pasażerów na pierwszej jak i nowo budowanej drugiej linii.
Dość licznie reprezentowana będzie polska branża produkcji wagonów. Spółka Greenbrier Europe Wagony Świdnica przedstawi nowy wagon do przewożenia niebezpiecznych ładunków, konkretnie - cysternę do transportu fluorowodoru. Swoje wyroby pokaża m.in. EKK Wagon z Ostrowa Wielkopolskiego, Fabryka Wagonów Gniewczyna oraz Newag, który wystawi dwa wagony osobowe: barowy oraz restauracyjny.
Poddostawcy
Jako uznany w Europie producent elementów torowisk swojej produkcji, w tym podładów i rozjazdów - zaprezentuje się w Berlinie Grupa Track Tec. Już eksportuje je do kilku krajów, a można spodziewać się, że wkrótce podbije rynek niemiecki. Właśnie niedawno otrzymała, jako pierwszy polski producent i dostawca podkładów strunobetonowych, niemiecki certyfikat jakości HPQ. Co równie istotne, Track Tec zapowiada pokazać w Berlinie nowe rozwiązania logistyki dla budownictwa infrastrukturalnego. Oprócz optymalizacji kosztów, pozwolą one skrócić czas realizacji prac i zamknięć ruchu na torach, co ma szczególne znaczenie dla korzystających z infrastruktury kolejowej przewoźników i ich klientów.
Tramwaje
Innotrans 2012 jest okazją do prezentacji tramwajów.
PESA pokaże ponadto najnowszą wersję niskopodłogowego tramwaju Twist. Nie ma być on ani kontynuacją kursującego po Warszawie i Gdańsku Swinga, ani dla niego konkurencją, ale uzupełnieniem oferty producenta. Twist jest dedykowany przewoźnikom obsługującym miasta średniej wielkości, o mniejszych potokach pasażerskich. Jako pierwsza, siedem takich pojazdów zamówiła 240-tysięczna Częstochowa.
Swój tramwaj - wersję Tramino - przywiezie na targi również Solaris, zamówiony m.in. przez Poznań.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kilka polskich premier na targach Innotrans w Berlinie