Kilka polskich premier na targach Innotrans w Berlinie

Kilka polskich premier na targach Innotrans w Berlinie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad dwa tysiące firm produkcyjnych i usługowych z europejskiego przemysłu transport szynowego, przedstawicieli nauki i polityki pojawi się w Berlinie na targach Innotrans, między 18 a 21 września. Wśród nich będzie 54 wystawców z Polski.

Impreza, która odbywa się co dwa lata, w tym roku będzie rekordowa pod względem frekwencji, a także tego, jak dużo do zaoferowania na tym rynku mają polskie firmy.

Są wśród nich producenci taboru i części do nich, wytwórczy urządzeń i materiałów dla kolei, firmy wykonujące prace torowe i usługi serwisowe.

W Berlinie nastąpi też premiera kilku polskich nowych jednostek.

Lokomotywy

Należące do Grupy Newag Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych z Gliwic, po przedstawionej dwa lata temu lokomotywie Dragon (E6ACT), pierwszej konstrukcji polskiej od dwóch dekad, w tym roku zaprezentują zupełnie nową jednostkę. Jest to uniwersalna (do ciągnięcia wagonów pasażerskich lub towarowych, w tym przypadku o łącznej masie do 3200 ton), czteroosiowa lokomotywa Griffin (E4MSU).

- W Berlinie pokażemy jej najbogatszą wersję, trzysystemową, o napędzie na prąd stały i dwóch napędach na prąd zmienny różnego napięcia - powiedział nam Ryszard Cygankiewicz z Działu Obsługi Klienta i Marketingu ZNLE.

Choć zaprezentowany będzie jeden egzemplarzy, to dzięki produkcji lokomotyw na wspólnej płaszczyźnie, producent jest w stanie dostarczać kilka ich wersji. Griffin może być oferowany w wersjach uniwersalnej - dla pociągów towarowych i pasażerskich, osiągających prędkości do 140 km/h oraz w wersji dedykowanej dla pociągów pasażerskich, ale poruszających się z prędkością do 200 km/h.

Konstruktorzy ZNLE zadbali o najwyższy poziom bezpieczeństwa, bogate wyposażenie, komfort pracy maszynisty oraz inteligentny systemem zarządzania energią. Zastosowano m.in. system diagnostyki pokładowej z pełną informacją wizualną i modułem rejestracji danych, system kamer oraz dostosowanie do zabudowy urządzeń automatycznej kontroli ruchu i wymiany informacji - ERTMS i GSM-R.

Swoją pierwszą wyprodukowaną lokomotywę zaprezentuje - po raz pierwszy publicznie - PESA Bydgoszcz. Nosi ona nazwę Gama, a dedykowana jest zarówno przewozom pasażerskim, jak i towarowym. Zasilana jest energią elektryczną, ale posiada też silnik spalinowy. Dzięki temu będzie mogła także pracować na bocznicach, gdzie nie ma zasilania elektrycznego.

Inne pojazdy szynowe

PESA wystawia w Berlinie także spalinowy zespół trakcyjny nowej generacji - Link. Nie jest to premiera, bowiem polska spółka już wygrała przetarg niemieckiego przewoźnika Regentalbahn AG, który zamówił 12 takich pojazdów. Ich dostawa rozpocznie się jeszcze w tym roku.

Podczas Innotrans 2012 odbędzie się światowa premiera wagonów Siemensa pod nazwą Inspiro. Już 35 sześciowagonowych składów Inspiro zamówiło Metro Warszawskie. Będą one wozić warszawskich pasażerów na pierwszej jak i nowo budowanej drugiej linii.

Dość licznie reprezentowana będzie polska branża produkcji wagonów. Spółka Greenbrier Europe Wagony Świdnica przedstawi nowy wagon do przewożenia niebezpiecznych ładunków, konkretnie - cysternę do transportu fluorowodoru. Swoje wyroby pokaża m.in. EKK Wagon z Ostrowa Wielkopolskiego, Fabryka Wagonów Gniewczyna oraz Newag, który wystawi dwa wagony osobowe: barowy oraz restauracyjny.

Poddostawcy

Jako uznany w Europie producent elementów torowisk swojej produkcji, w tym podładów i rozjazdów - zaprezentuje się w Berlinie Grupa Track Tec. Już eksportuje je do kilku krajów, a można spodziewać się, że wkrótce podbije rynek niemiecki. Właśnie niedawno otrzymała, jako pierwszy polski producent i dostawca podkładów strunobetonowych, niemiecki certyfikat jakości HPQ. Co równie istotne, Track Tec zapowiada pokazać w Berlinie nowe rozwiązania logistyki dla budownictwa infrastrukturalnego. Oprócz optymalizacji kosztów, pozwolą one skrócić czas realizacji prac i zamknięć ruchu na torach, co ma szczególne znaczenie dla korzystających z infrastruktury kolejowej przewoźników i ich klientów.

Tramwaje

Innotrans 2012 jest okazją do prezentacji tramwajów.

PESA pokaże ponadto najnowszą wersję niskopodłogowego tramwaju Twist. Nie ma być on ani kontynuacją kursującego po Warszawie i Gdańsku Swinga, ani dla niego konkurencją, ale uzupełnieniem oferty producenta. Twist jest dedykowany przewoźnikom obsługującym miasta średniej wielkości, o mniejszych potokach pasażerskich. Jako pierwsza, siedem takich pojazdów zamówiła 240-tysięczna Częstochowa.

Swój tramwaj - wersję Tramino - przywiezie na targi również Solaris, zamówiony m.in. przez Poznań.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kilka polskich premier na targach Innotrans w Berlinie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!