Kilkadziesiąt poprawek Senatu do ustawy o transporcie zbiorowym

Kilkadziesiąt poprawek Senatu do ustawy o transporcie zbiorowym
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Senat zaproponował 53 poprawki do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Ustawa przekazuje samorządom organizowanie przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia interesu społecznego. Pozostałe przewozy będą wykonywały na zasadach rynkowych komercyjne firmy.

Przyjęta przez Sejm pod koniec listopada ustawa zmienia dotychczasowy sposób funkcjonowania i organizowania przewozów w transporcie publicznym drogowym lub kolejowym. Nowe regulacje mają zapewnić prawidłowe funkcjonowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, czyli tych, które są konieczne ze społecznego punktu widzenia. Samorządy będą zajmować się organizowaniem przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia interesu społecznego. Pozostałe przewozy będą wykonywali na zasadach rynkowych przewoźnicy komercyjni.

W środę senatorowie jednogłośnie poparli ustawę, wraz z zaproponowanymi poprawkami. Za głosowało 93 senatorów, nikt nie był przeciwny i nikt nie wstrzymał się od głosu.

Wśród poprawek Senatu znalazły się m.in. propozycje wyłączenia spod działania ustawy przewozów realizowanych w celach turystycznych. Zgodnie z jej treścią, przepisów nie stosuje się do regularnego przewozu osób w przewozach międzynarodowych - w transporcie drogowym, morskim i żegludze śródlądowej.

Senatorowie poparli też poprawki doprecyzowujące, że samorząd jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego również na obszarze gmin powiatów lub województw, które zawarły ze sobą porozumienie w sprawie takiego transportu.

Inna z poprawek pozwala nie stosować koncesji na usługi komunikacji miejskiej, jeśli samorząd organizujący przewozy zawrze umowę bezpośrednio z firmą, której sam jest właścicielem lub razem z innym samorządem posiada w niej 100 proc. udziałów.

Z ustawy senatorowie chcą też wykreślić zapisy stanowiące, że otwarty dostęp do torów dla przewoźników może być uzależniony od wpływu na warunki ekonomiczne usług publicznych świadczonych na tej samej linii. Miałby też zniknąć zapis, że prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odmówić przewoźnikowi kolejowemu wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu do linii kolejowej, jeśli wpłynęłoby to znacząco na warunki ekonomiczne usług publicznych.

Zgodnie z ustawą, zorganizowanie regularnego przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia ogólnego interesu społecznego, powinno należeć do tzw. "organizatora publicznego transportu zbiorowego", czyli m.in. samorządu, gminy lub ministra infrastruktury. Organizator przewozów będzie planował rozwój transportu i organizował sieć komunikacyjną. Będzie mógł zlecić świadczenie publicznego transportu zbiorowego samorządowemu zakładowi budżetowemu lub prywatnemu przedsiębiorcy.

Nowe przepisy określają też podmioty, które będą musiały przygotować plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Są to: gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców, powiaty liczące co najmniej 80 tys. mieszkańców, związki i porozumienia międzygminne zrzeszające 80 tys. mieszkańców oraz związki i porozumienia powiatów obejmujące 120 tys. mieszkańców. Przy opracowywaniu planu organizator będzie musiał brać pod uwagę opinie mieszkańców.

Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kilkadziesiąt poprawek Senatu do ustawy o transporcie zbiorowym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!