Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kilkadziesiąt poprawek Senatu do ustawy o transporcie zbiorowym

Autor: PAP
15-12-2010 18:07

Senat zaproponował 53 poprawki do ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Ustawa przekazuje samorządom organizowanie przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia interesu społecznego. Pozostałe przewozy będą wykonywały na zasadach rynkowych komercyjne firmy.

Przyjęta przez Sejm pod koniec listopada ustawa zmienia dotychczasowy sposób funkcjonowania i organizowania przewozów w transporcie publicznym drogowym lub kolejowym. Nowe regulacje mają zapewnić prawidłowe funkcjonowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, czyli tych, które są konieczne ze społecznego punktu widzenia. Samorządy będą zajmować się organizowaniem przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia interesu społecznego. Pozostałe przewozy będą wykonywali na zasadach rynkowych przewoźnicy komercyjni.
W środę senatorowie jednogłośnie poparli ustawę, wraz z zaproponowanymi poprawkami. Za głosowało 93 senatorów, nikt nie był przeciwny i nikt nie wstrzymał się od głosu.

Wśród poprawek Senatu znalazły się m.in. propozycje wyłączenia spod działania ustawy przewozów realizowanych w celach turystycznych. Zgodnie z jej treścią, przepisów nie stosuje się do regularnego przewozu osób w przewozach międzynarodowych - w transporcie drogowym, morskim i żegludze śródlądowej.

Senatorowie poparli też poprawki doprecyzowujące, że samorząd jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego również na obszarze gmin powiatów lub województw, które zawarły ze sobą porozumienie w sprawie takiego transportu.

Inna z poprawek pozwala nie stosować koncesji na usługi komunikacji miejskiej, jeśli samorząd organizujący przewozy zawrze umowę bezpośrednio z firmą, której sam jest właścicielem lub razem z innym samorządem posiada w niej 100 proc. udziałów.

Z ustawy senatorowie chcą też wykreślić zapisy stanowiące, że otwarty dostęp do torów dla przewoźników może być uzależniony od wpływu na warunki ekonomiczne usług publicznych świadczonych na tej samej linii. Miałby też zniknąć zapis, że prezes Urzędu Transportu Kolejowego może odmówić przewoźnikowi kolejowemu wydania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu do linii kolejowej, jeśli wpłynęłoby to znacząco na warunki ekonomiczne usług publicznych.

Zgodnie z ustawą, zorganizowanie regularnego przewozu osób, niezbędnego z punktu widzenia ogólnego interesu społecznego, powinno należeć do tzw. "organizatora publicznego transportu zbiorowego", czyli m.in. samorządu, gminy lub ministra infrastruktury. Organizator przewozów będzie planował rozwój transportu i organizował sieć komunikacyjną. Będzie mógł zlecić świadczenie publicznego transportu zbiorowego samorządowemu zakładowi budżetowemu lub prywatnemu przedsiębiorcy.

Nowe przepisy określają też podmioty, które będą musiały przygotować plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Są to: gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców, powiaty liczące co najmniej 80 tys. mieszkańców, związki i porozumienia międzygminne zrzeszające 80 tys. mieszkańców oraz związki i porozumienia powiatów obejmujące 120 tys. mieszkańców. Przy opracowywaniu planu organizator będzie musiał brać pod uwagę opinie mieszkańców.

Teraz ustawa trafi ponownie do Sejmu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 268 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP