Kilkanaście milionów euro na autostrady

Kilkanaście milionów euro na autostrady
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy dzięki euro w końcu pojedziemy autostradami? Tak, jeżeli będziemy potrafili je zbudować na czas i zgodnie z unijnymi procedurami. Mamy na to kilkanaście miliardów euro i tylko kilka lat, żeby je wydać

Rzeka pieniędzy", "euroszansa" - to tylko niektóre z określeń tych dotacji UE, które w latach 2007-13 będziemy mogli wykorzystać na poprawę stanu dróg w Polsce. Będziemy za nie i budować nowe trasy, i remontować stare. Żeby jednak setki kilometrów dróg za euro w końcu powstały, musimy sami sięgnąć po pieniądze, Unia nie przeleje ich na konta rządu czy samorządów. Musimy mieć dokładną dokumentację projektów, napisać wnioski o dofinansowanie, budować zgodnie z unijnymi zasadami (np. z poszanowaniem ekoobszarów) - dopiero wtedy strumień pieniędzy trafi do Polski - pisze "Gazeta Wyborcza".

Większość pieniędzy na drogi będziemy wydawać w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko". To największy program pomocowy w historii Unii - ponad 27,8 mld euro na inwestycje w latach 2007-13.

Jeśli dodać do tego wkład własny, który będziemy musieli dołożyć do unijnych dotacji, wtedy na budowę dróg, remonty kolei i oczyszczalnie będziemy mieli ponad 36 mld euro. Ile dokładnie będzie tego wkładu własnego, nadal nie wiadomo. Ponieważ rosną ceny materiałów budowlanych, robocizny, będziemy musieli dołożyć do projektów unijnych więcej pieniędzy z własnej kieszeni (a nie tylko 15 proc., jak planował rząd). Inna możliwość - zbudujemy mniej dróg.

Aż 7,3 mld euro ma pochłonąć wybudowanie do 2015 r. - 636 km autostrad i - 1310 km dróg ekspresowych. Warunek - drogi muszą być w europejskiej sieci transportowej TEN-T. Polskie autostrady i drogi szybkiego ruchu spełniają ten wymóg.

Poza tym w programie "Infrastruktura i środowisko" są pieniądze na bezpieczeństwo na drogach krajowych. Można z nich finansować modernizację dróg ekspresowych polegającą m.in. na poszerzeniu poboczy lub wzmocnieniu nawierzchni. W efekcie kosztem 2,7 mld euro ma się zmienić 669 km dróg.

W tym programie w osobnej szufladzie są zarezerwowane również pieniądze na budowę dróg ekspresowych w województwach ściany wschodniej (S8, S17). Za 990 mln euro ma ich powstać w sumie 268 km. Nie wiadomo jeszcze, czy te pieniądze nie zostaną przeniesione do specjalnego programu operacyjnego "Rozwój Polski wschodniej", ale na pewno trafią na drogi w województwach ściany wschodniej.

Pieniądze na drogi znalazły się również w regionalnych programach operacyjnych - będą z nich korzystały samorządy w całej Polsce. W dużej mierze one same decydowały, na co wydadzą eurodotacje, i dlatego nie ma jednej wspólnej wartości inwestycji w drogi dla całego kraju. Jest jednak widoczna tendencja - najwięcej pieniędzy samorządów pójdzie właśnie na drogi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kilkanaście milionów euro na autostrady

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!