XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kłopoty Orlen Transport

Kłopoty Orlen Transport
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Orlen Transport restrukturyzuje się - pracę łącznie może stracić 220 osób. Pracownicy boją się o swoją przyszłość

Zasadniczą działalnością Orlen Transportu miał być przewóz paliw. Ale dodatkowo firma miała świadczyć usługi przewozu osób mikrobusami i autobusami. Nakłady na inwestycję miały rosnąć, a kierowców zatrudnionych w firmie przybywać. Wiemy już, że z planów nic nie wyszło. Nie ma już przewozów plandekowych ani ponadgabarytowych, pozbyto się dźwigów. Planowana jest likwidacja autobusów i mikrobusów, dochodzi do tego likwidacja warsztatów, wyprzedaż cystern, zlecanie przewozów firmom zewnętrznym - czytamy w płockim wydaniu "Gazety Wyborczej".

Pismo w sprawie planowanych zwolnień dostały kilka dni temu związki zawodowe. Prezes spółki informuje w nich o kontynuacji działań podjętych po połączeniu firm transportujących paliwa dla PKN i powstaniu firmy Orlen Transport. Pisze o "planie koniecznych działań restrukturyzacyjnych i reorganizacyjnych zamierzonych na rok 2009, mających wpływ na wielkość zatrudnienia w Orlen Transport SA". W planach, jak wynika z pisma, zarząd spółki ma m.in. likwidację działu przewozów pozostałych, czyli przewozy mikrobusami i autobusami. A także dokończenie procesu restrukturyzacji obszaru służb dyspozycji i służb warsztatowych. Prezes Orlen Transportu nie ukrywa, że wszystkie te działania oznaczają rozwiązanie umów o pracę: "do dnia 31.12.2009 r., z przyczyn niedotyczących pracowników, ze znaczną grupą pracowników, przekraczającą łącznie 220 osób" - pisze do związkowców cytowany przez dziennik prezes.

Najbardziej pokrzywdzeni czują się kierowcy. Ci, w przeciwieństwie do pracowników dyspozycji i służb warsztatowych, nie mogą liczyć na dodatkowe, poza kodeksowymi, odprawy. W piśmie do związkowców prezes uprzedza: "Pragnę przy tym jasno podkreślić, iż obecna sytuacja gospodarcza, jak również warunki umowy handlowej z PKN Orlen nie pozwalają na zwiększenie odprawy ponad kwoty przewidziane w porozumieniu zbiorowym (...) a tym samym na rozciągnięcie na grupę kierowców dodatkowych świadczeń (...)".

- Trzeba podkreślić, że zwolnienia towarzyszą całemu, rozłożonemu na kilka lat, procesowi restrukturyzacji - mówi "GW" Bożena Cichocka, rzecznik firmy. - Część z owych 220 osób odeszła już pod koniec 2007 r., jeszcze przed konsolidacją spółki, i w roku 2008, w ramach tzw. programu odejść dobrowolnych. Firma tymczasem wciąż zatrudnia kierowców z uprawnieniami do przewozu ładunków niebezpiecznych. Rozwijamy się właśnie w tym sektorze.

W poniedziałek zarząd spółki spotkał się z przedstawicielami związków zawodowych. Spotkanie trwało kilka godzin, ale nie udało się dojść do porozumienia.

Rzecznik Orlen Transportu o jego przebiegu poinformowała "Gazetę" mailem: "Zarząd przedstawił związkom zawodowym plany działania oraz obszary wymagające niezbędnej restrukturyzacji i reorganizacji w roku 2009. Spotkanie miało na celu wspólne wypracowanie dalszych działań, z uwzględnieniem interesów pracowniczych oraz zapewniających prawidłowe działanie Spółki, w aspekcie rachunku ekonomicznego i jej podstawowej działalności. Rozmowy dotyczące poruszanych spraw będą kontynuowane podczas kolejnego spotkania, którego termin strony ustaliły na przyszły poniedziałek".

Do Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku informacja o zwolnieniach w Orlen Transporcie jeszcze nie dotarła. - Oficjalnego zgłoszenia o tym, że spółka zamierza zwalniać pracowników, jeszcze nie dostaliśmy - mówi "GW" dyrektor MUP-u Katarzyna Kęsicka. - Ale skoro odbywają się jeszcze rozmowy ze związkami zawodowymi, to znaczy, że ostateczne stanowisko w tej sprawie nie jest jeszcze wypracowane. Mam nadzieję, że do zwolnień nie dojdzie, albo będzie ich jak najmniej.

Dyrektor MUP-u przyznaje, że nie może jednoznacznie odpowiedzieć, jak długo kierowcy, którzy ewentualnie stracą pracę, będą szukali kolejnego zatrudnienia. - Trudno przewidywać, co będzie się działo za dwa czy trzy miesiące - tłumaczy. - Ostatni rok nie był złym czasem dla kierowców z dodatkowymi uprawnieniami. Oczywiście tych, którzy poważnie traktują ten zawód. Jeśli doszłoby do zwolnień i rynek zasiliłaby tak duża grupa bezrobotnych kierowców, na pewno wpłynęłoby to na nasze decyzje, np. o organizacji większej liczby szkoleń.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kłopoty Orlen Transport

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!