PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kłopoty z budową dworca kolejowego w Poznaniu

Autor: Gazeta Wyborcza
27-02-2009 09:16

Kryzys i problemy z kredytami na inwestycje powodują, że firmy, które mają wybudować nowy obiekt, negocjują z kolejarzami zmiany w projekcie. Być może planowane centrum komunikacyjne będzie mniejsze niż zakładano.

Nowy dworzec PKP w Poznaniu ma być wybudowany w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego do Euro 2012 - przypomina "Gazeta Wyborcza". Koleje przekazują grunt pod inwestycje, a wybrany przez nie inwestor za swoje pieniądze zbuduje w miejscu obecnego dworca głównego Zintegrowane Centrum Komunikacyjne. Ma tam powstać nie tylko dworzec kolejowy z zabudowanymi peronami, ale i terminal autobusowy, połączenie z Poznańskim Szybkim Tramwajem oraz - na płycie ponad peronami - budynki związane z działalnością komercyjną: centrum handlowe, centrum konferencyjno-biurowe, hotelowe, rekreacyjne i parkingi. Na nich inwestor miałby zarobić.
Po kilku miesiącach rokowań PKP wybrało z siedmiu firm dwie, które zakwalifikowało do ostatniego etapu rozmów. Są to Echo Investment i konsorcjum HB Reavis Group. Do połowy tego roku mamy poznać ostatecznego zwycięzcę. Ale w skutek kryzysu, cała inwestycja może być mocno ograniczona, lub nawet stanąć pod znakiem zapytania. - Sytuacja na rynku nieruchomości bardzo się pogorszyła. Wzrósł kurs euro, do tego banki wycofują się z kredytowania wielu przedsięwzięć. Firmy już nam to sygnalizują - mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA.

Jak ustaliła "Gazeta Wyborcza", na razie ani jeden, ani drugi inwestor zakwalifikowany do finałowych rozmów z PKP, nie wycofuje się z poznańskiego projektu. Jedna z firm, Echo Investment złożyła jednak PKP zmienioną propozycję budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. "Uwzględnia ona aktualną sytuację rynkową, dostosowując do niej warunki współpracy między Echo Investment a PKP" - napisał rzecznik firmy Wojciech Gepner. Czy w grę wchodzi np. pomniejszenie inwestycji? Na to pytanie Echo Investment nie chciało odpowiedzieć.

Z inwestycji w Poznaniu nie rezygnuje także HB Reavis Group. - Mimo, że przez kryzys proces podejmowania decyzji w tej sprawie jest dużo bardziej skomplikowany, to wciąż walczymy o tę inwestycję i kontynuujemy rozmowy z PKP - mówi Roman Karabelli, rzecznik firmy.

Co jeśli negocjacje kolejarzy z Echo Investment i HB Reavis Group zakończą się fiaskiem? - Zawsze możemy dopuścić do rozmów firmy, które odpadły we wcześniejszym etapie rokowań - mówi rzecznik PKP. Wrzosek dodaje też, że kolejarzom zależy na budowie nowego dworca w Poznaniu do Euro 2012. - Nie po to prowadziliśmy tak długo całe postępowanie, żeby teraz zrezygnować z inwestycji. W przypadku niepowodzenia rozmów z inwestorami mamy też plan B, ale o nim na razie nie mogę mówić - mówi Michał Wrzosek.

Według PKP część dworcowa związana z obsługą pasażerów ma być gotowa jeszcze przed Euro 2012, natomiast zakończenie części komercyjnej miałoby zależeć od możliwości finansowych przyszłego inwestora.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

560 045 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP