XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kłopoty ze startem e-myta, A2 płatna

Kłopoty ze startem e-myta, A2 płatna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O północy 1 lipca 2011 roku nie ruszył system elektronicznego poboru opłat za korzystanie z niektórych dróg krajowych. Wykonawca - austriacka firma Kapsch - zapewnia, że będzie on miał kilkunastogodzinne opóźnienie i system zadziała w ciągu dnia - informuje GDDKiA.

Od piątku 1 lipca zmieniają się zasady płacenia za autostrady - kierowcy ciężarówek, autobusów i samochodów z przyczepami zapłacą za przejazd, korzystając z elektronicznego systemu poboru opłat. Wszyscy za to zapłacą za przejazd A2 Konin-Stryków.

Zgodnie z kontraktem, za to opóźnienie Kapsch zapłaci Skarbowi Państwa 1 mln zł kary i pokryje szkodę. Jeśli znowu nie dotrzyma słowa - za każdy kolejny dzień zapłaci kolejny milion i wyrówna dalsze szkody - zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w przekazanym w piątek komunikacie.

Z informacji, które Kapsch przekazał GDDKiA wynika, że przyczyną opóźnienia jest brak podłączenia urządzeń zamontowanych na bramownicach do systemu informatycznego.

Jak już informowała wcześniej GDDKiA, w przypadku braku możliwości uruchomienia szczelnego systemu ViaTOLL od 1 lipca 2011 r., interes finansowy Skarb Państwa nie dozna żadnego uszczerbku. Konsorcjum Kapsch jest w takim przypadku kontraktowo zobowiązane do zapłaty kar umownych, jak również do zapłaty stosownego odszkodowania pokrywającego szkodę i utracone korzyści Skarbu Państwa. Poprzez odpowiednie zapisy umowy GDDKiA zadbała także o odpowiednią gwarancją bankową na zabezpieczenie zapłaty tych należności.

"Jednocześnie informujemy, że od północy 1 lipca 2011 r. Kapsch uruchomił manualny system poboru opłat na autostradzie A2 na odcinku Konin-Stryków dla samochodów osobowych. Przedstawiciele Kapsch potwierdzili, że do czasu uruchomienia systemu elektronicznego samochody ciężarowe będą mogły korzystać z tej trasy za darmo" - czytamy w komunikacie GDDKiA.

Kierowcy będą płacić za przejechanie kilometra autostrady nawet 53 gr. Rząd ustalił stawki tak, by ich wysokość zależała od kategorii pojazdów, a także klasy emisji spalin. Chodzi o to, by więcej za przejazd płaciły samochody cięższe i bardziej zanieczyszczające środowisko. Stawki mają wynosić od 0,20 zł do 0,53 zł za kilometr autostrad i dróg ekspresowych oraz od 0,16 zł do 0,42 zł za kilometr pozostałych dróg krajowych.

E-myto będą płacić kierowcy ciężarówek i autobusów, ale także samochodów osobowych, do których doczepiona jest przyczepa, co powoduje, że masa auta z przyczepą przekracza masę 3,5 t. Kierowcy aut osobowych będą nadal płacić za autostrady na bramkach. Z elektronicznego systemu poboru opłat będą mogli dobrowolnie korzystać od przyszłego roku. Początkowo system e-myta ma objąć ok. 1,5 tys. km dróg.

Wysokość opłaty będzie uzależniona od przejechanych kilometrów. Będzie je rejestrowało przymocowane do przedniej szyby samochodu urządzenie Viabox. Urządzenia z aut będą się komunikować z czujnikami na bramownicach ustawionych przy płatnych odcinkach dróg.

Jak poinformował w czwartek "Dziennik Gazeta Prawna", austriackiej firmie Kapsch nie uda się systemu uruchomić w całości, a z 430 bramownic koniecznych do uruchomienia systemu, zainstalowano do tej pory niewiele ponad 100. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydała oświadczenie, że Kapsch zapewnił, iż nie będzie poślizgu. "Trwają ostatnie czynności związane z budową i instalacją urządzeń systemu elektronicznego poboru opłat na drogach krajowych - ViaToll. Zgodnie z postanowieniami kontraktu i zapewnieniami wykonawcy - konsorcjum Kapsch - system ma zostać uruchomiony 30 czerwca br. o północy" - napisała GDDKiA.

"W przypadku braku możliwości uruchomienia szczelnego systemu w powyższym terminie, interes finansowy Skarbu Państwa nie dozna żadnego uszczerbku, konsorcjum Kapsch jest bowiem w takim przypadku kontraktowo zobowiązane do zapłaty kar umownych, jak również do zapłaty stosownego odszkodowania pokrywającego szkodę i utracone korzyści Skarbu Państwa" - poinformowała Dyrekcja.

Od 1 lipca będzie także płatny odcinek A2 Konin-Stryków o długości 103 km. Stawki, które mają obowiązywać od piątku, wynoszą dla motocyklistów 0,10 zł za km, a dla m.in. samochodów osobowych - 0,20 zł za km. Płacić będzie można gotówką lub kartą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kłopoty ze startem e-myta, A2 płatna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!