- Jeżeli spojrzymy na kraj i wschodnią część Polski, da się zauważyć różnice w rozwoju i gospodarki, i stanu infrastruktury drogowej i kolejowej. Jest to wynikiem wielu przyczyn. Już w latach 2007-2013 przyjęliśmy potężne środki finansowe i odrobiliśmy w znacznej części dystans, jaki dzielił te regiony od średniej w kraju. Mam głębokie przekonanie, że proces będziemy kontynuować w latach 2014-2020, a dystans ten jeszcze bardziej zmniejszymy - mówi poseł Stanisław Żmijan, przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury.
Abyśmy byli skuteczni w sprawnej absorpcji środków, trzeba wykonać wiele zadań i prac, także w sferze oprzyrządowania prawnego.
Ponieważ w 2014-2020 nacisk przesunięty zostanie na inwestycje kolejowe, nasza komisja podjęła inicjatywę i złożyła do laski marszałkowskiej projekt, który ograniczy władztwo miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Chodzi o to, aby skrócić maksymalnie czas przygotowania inwestycji.
W celu zapewnienia PKP PLK środków własnych na udział w inwestycjach, Sejm znowelizował ustawy o Krajowym Funduszu Drogowym, o Funduszu Kolejowym oraz o podatku akcyzowym. W efekcie, dodatkowo zasilimy FK w latach 2015-2019 po 400 mln zł rocznie.