PKP Polskie Linie Kolejowe podpiszą w tym roku umowy na już rozstrzygnięte przetargi na modernizację torów warte 11,1 mld zł - wylicza "Rzeczpospolita".
"Rz" przewiduje, że w tym roku mają zostać ogłoszone kolejne postępowania na kwotę ponad 8 mld zł. Największe planowane na ten rok przetargi to modernizacja odcinka Warszawa - Tłuszcz za ok. 1,1 mld zł, remont torów z Poznania do Czempina za ok. 0,9 mld zł oraz budowa sygnalizacji zgodnej z systemem ERTMS (system wspomagający prace maszynisty i prowadzenie pociągu) na linii Warszawa - Gdynia za ok. 1,2 mld zł.
Inwestycje są współfinansowane z dotacji unijnych na lata 2007-2013. By wykorzystać wszystkie przyznane fundusze, kolej musi je podzielić między poszczególne projekty, czyli podpisać umowy o dofinansowanie inwestycji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych jeszcze w tym roku. Do dyspozycji ma 19,3 mld zł.
Na razie PKP PLK dostała z Brukseli zaledwie 91,16 mln zł jako zwrot poniesionych wydatków. To zaledwie 0,5 proc. dostępnej kwoty - wylicza "Rz".
Na przyznanie dotacji czekają projekty dotyczące kolejnych 19 proc. dostępnej dotacji, czyli ok. 3,7 mld zł. To m.in. budowa Lokalnego Centrum Sterowania Gdynia, LCS Malbork, modernizacja torów z Zabrza do Krakowa czy budowa kolei dużych prędkości.
Obecne 75 proc. może zmienić się w 100 proc., jeżeli Bruksela zgodzi się, by przesunąć 1,2 mld euro z puli na inwestycje kolejowe na modernizację dróg. Bo z rozdysponowaniem całej dostępnej kwoty kolejarze mogą nie zdążyć - informuje "Rzeczpospolita".