Bieżąca współpraca Wielkopolski z Brandenburgią oraz planowane wspólne projekty gospodarcze, przedsięwzięcia z zakresu transportu drogowego i lotniczego - to główne tematy rozmów wielkopolskich samorządowców z przedstawicielami parlamentu Brandenburgii, które odbyły się 22 i 23 kwietnia w Poznaniu.
Marszałek marek Woźniak podkreślił, że Wielkopolska pragnie korzystać z dobrych praktyk innych regionów. Jednym z kierunków takiego działania jest rozwój wzornictwa przemysłowego jako istotnego czynnika rozwoju gospodarczego i kulturalnego regionu oraz jego promocji. Jako przykład podał działania zmierzające do powołania Wielkopolskiego Centrum Designu. Współpraca z Brandenburgią może dotyczyć wspierania regionalnych projektantów na rynku europejskim. Marek Woźniak zaproponował także stworzenie wspólnego obszaru turystycznego, gdzie wiodącą rolę odegrałaby turystyka wodna i turystyka aktywna we wszelkich przejawach.
Mówiono o szansach inwestycyjnych i gospodarczych, jakie stwarza rozwój komunikacji lotniczej w obydwu regionach, zastanawiano się nad możliwościami współpracy poznańskiego lotniska Ławica z Międzynarodowym Portem Lotniczym Berlin-Brandenburg. Przewodniczący sejmiku Lech Dymarski oraz Klaus Buchow, przewodniczący Komisji ds. Europejskich i Polityki Rozwojowej Parlamentu Krajowego Brandenburgii kontynuowali rozmowy z udziałem radnych sejmiku z Komisji Strategii, Rozwoju Regionalnego i Współpracy Międzynarodowej.
Wstępem do dyskusji na temat współpracy w kształtowaniu infrastruktury była informacja wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, streszczająca dotychczasowe metodologiczne i naukowe współdziałania instytucji planistycznych Wielkopolski i Brandenburgii. - Nie jest bez znaczenia dla obydwu regionów wzajemna wiedza o priorytetach rozwojowych i wynikających z nich rozwiązaniach planistycznych oraz możliwie bliska, eliminująca konflikty interesów synchronizacja działań - podkreślali radni i parlamentarzyści.
Pozytywnym przykładem są zaawansowane prace związane z uruchomieniem szybkich i tanich połączeń kolejowych na trasie Berlin - Poznań - Berlin, które będą dofinansowane przez władze obydwu regionów. Ze względu na prace modernizacyjne na torowiskach, prowadzone zarówno przez DB jak i PKP, uruchomienie połączenia nastąpi na początku 2009 r.
Parlamentarzysta dr Jens Klocksin przyznał, że również z perspektywy Brandenburgii opóźniająca się modernizacja kolei odczuwana jest jako "wąskie gardło" komunikacji i rozwoju.
Jako istotny cel, dotyczący infrastruktury transportowej, wskazywano wspólny lobbing u rządów Polski i Niemiec oraz w Unii Europejskiej na rzecz przyspieszenia projektów ważnych dla obu regionów. - Takie rozmowy inspirują i motywują do współpracy, jest coraz więcej spraw, które powinny być załatwiane poniżej szczebla państwowego - podsumował Klaus Buchow.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolej pierwsza połączy Wielkopolskę i Brandenburgię