W drugim kwartale br. przewoźnicy kolejowi przetransportowali ponad 227 tys. jednostek (kontenerów z ładunkami i naczep samochodowych), co w przeliczeniu stanowiło blisko 343 tys. TEU (1 TEU jest odpowiednikiem standardowego kontenera 20. stopowego).
Po raz pierwszy w historii łączna masa w tak liczonych przewozach intermodalnych w II kwartale br. przekroczyła 3 mln ton, a wykonana praca przewozowa - 1 mld tonokilometrów.
W efekcie, udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym miał 5,8 proc. udział (liczony masą towarów) i 8,6 proc. (według wykonanej pracy).
Dodajmy, że średni poziom tych wskaźników w UE jest od 3 do 4 razy wyższy niż w Polsce. Przewozy drobnicy w kontenerach są szansą na rozwój sektora kolejowego, bowiem – w warunkach konkurencyjnych, szczególnie na trasach dalszych niż ok. 250 km – kolej jest w stanie konkurować z transportem drogowym.
W II kwartale 2016 r. kolejowe przewozy intermodalne w kraju realizowało dziesięciu licencjonowanych przewoźników.
Głównymi graczami na rynku, podobnie jak w poprzednich kwartałach, pozostawały spółki: PKP Cargo, DB Cargo Polska i Lotos Kolej. Łącznie osiągnęły one ponad 80 proc. udział w rynku (według przewiezionej masy) oraz blisko 85 proc. (według wykonanej pracy przewozowej).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolej przewiozła więcej drobnicy w kontenerach