Ponad 750 mln euro z unijnego funduszu spójności trafi na modernizację linii kolejowej Warszawa - Lublin - poinformowała w czwartek Komisja Europejska. Dzięki modernizacji czas przejazdu się skróci o 45 minut.
750,5 mln euro (ok. 3,2 mld zł) trafi na dofinansowanie budowy i remontów 15 wiaduktów i tuneli oraz zwiększenie przepustowości linii na 150-kilometrowym odcinku między Otwockiem a Lublinem poprzez budowę dodatkowych torów. Zaplanowano także instalację nowoczesnego systemu sygnalizacji, a także usunięcie niebezpiecznych przejazdów.
"Projekt pomoże odciążyć zakorkowane przedmieścia Warszawy, zachęcając mieszkańców miasta do przesiadania się z samochodów do nowoczesnej i szybkiej komunikacji podmiejskiej i miejskiej i poprawiając jakość życia w mieście" - ocenia KE.
Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h. Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki i stacje wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem.
"Szybkie i bezpośrednie połączenie Lublina z Warszawą zwiększy dostępność komunikacyjną województwa lubelskiego i jego atrakcyjność inwestycyjną, co przełoży się na rozwój lokalnej gospodarki w regionie" – zaznaczył wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Całkowity koszt projektu to niemal 4,7 mld zł. PKP PLK otrzymały łącznie 16 ofert w ośmioczęściowym przetargu na modernizację linii kolejowej nr 7 na 150-kilometrowym odcinku Otwock - Lublin. Zsumowana wartość brutto najtańszych ofert wynosi ok. 2,6 mld zł, a najdroższych ponad 3,4 mld zł.
Czytaj więcej: PKP PLK mają oferty na linię Otwock - Lublin. Są warte od 2,6 do 3,4 mld zł
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolej przyspieszy na trasie z Warszawy do Lublina. Unia dała 750 mln euro na modernizację