Ponad trzysta kilometrów nawierzchni kolejowej oraz ponad czterdzieści kilometrów sieci trakcyjnej wymieniono w ramach realizowanego w latach 2001 - 2009 projektu "Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce". Wartość wszystkich inwestycji to blisko 176 mln euro.
Jak powiedział we wtorek PAP członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Paweł Dziwisz, głównym celem projektu było przywrócenie sprawności technicznej zużytych i wyeksploatowanych elementów infrastruktury na liniach kolejowych na terenie całego kraju.
"Wszystkie te inwestycje pozwoliły na poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, skrócenie czasu jazdy pociągów pasażerskich, a także likwidację ograniczeń prędkości pociągów w ponad 130 różnych miejscach" - podkreślił Dziwisz.
Prace realizowane były na terenie 10 województw i swoim zakresem objęły m.in. wymianę 313 km nawierzchni kolejowej, 43 km sieci trakcyjnej, naprawę 27 mostów i wiaduktów kolejowych, a także montaż 17 przejazdów samoczynnej sygnalizacji przejazdowej.
Dyrektor biura inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe Wojciech Rybak dodał, że środki na realizację projektu pochodziły w 75 proc. z Funduszu Spójności, a pozostała kwota z budżetu państwa.
Na terenie woj. dolnośląskiego wymieniona została m.in. nawierzchnia na odcinku Wrocław - Rudna Gwizdaków, dzięki czemu czas jazdy pociągów został skrócony o ponad godzinę. Wartość wszystkich inwestycji zrealizowanych na terenie Dolnego Śląska to ponad 43 mln euro.
We Wrocławiu odbudowane zostały także elementy estakady kolejowej i leżących wzdłuż nich czterech wiaduktów. Rzecznik prasowy oddziału regionalnego PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec podkreślił, że estakada jest bardzo istotna dla całego Wrocławskiego Węzła Kolejowego, ponieważ zapewnia wyjazdy pociągów w stronę Poznania, Zielonej Góry, Legnicy, Oleśnicy i Jeleniej Góry.
"Estakada leży w strefie ochrony konserwatorskiej, dlatego wszystkie prace musiały być uzgodnione z miejskim konserwatorem zabytków. Odbudowane zostały m.in. kamienne obeliski nad ul. Powstańców Śląskich, a wymiana nawierzchni pozwoliła zwiększyć prędkość pociągów z 20-30 km/h do 60 km/h" - dodał Siemieniec.
W planach jest także wyremontowanie wiaduktu kolejowego nad ul. Grabiszyńską. Inwestycja ma zostać zrealizowana po 2011 r. w ramach projektu modernizacji linii kolejowej Wrocław - Poznań.