Koleją czy ciężarówką? Stawki z praktyki

Koleją czy ciężarówką? Stawki z praktyki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Cena jest ważnym, ale nie jedynym kryterium wyboru środka transportu. Liczy się także rodzaj towaru, dystans, możliwości logistyczne, regulacje, skłonność do negocjacji.

Jak pisaliśmy (tutaj: „Konkurencja na rynku transportu. Jak jest naprawdę?”), transport samochodowy, który ma naturalną przewagę nad kolejowym na bliskie odległości, na razie skutecznie walczy z kolejowym na dalszych i najdłuższych trasy krajowych i międzynarodowych. Widać wiele powodów tego, że kolej przegrywa walkę konkurencyjną z transportem drogowym, co także przedstawiliśmy w I części naszego mini-raportu.

Ale kluczowa jest mimo wszystko cena stawek frachtu obu rodzajów transportu. Taryfy nie są jednak wytworem fantazji przewoźników – rządzi nimi codzienna praktyka pełna ograniczeń, uwarunkowań i niuansów. O realiach, które rządzą polską logistyką wiedza poza branża jest raczej skromna.

Korzenie kosztów

Widać dwa generalne i obiektywne powody tego, że kolej na starcie ma gorsze warunki konkurencyjne. Chodzi o wyższy koszt wejścia na rynek z usługami przewoźnika kolejowego (niż drogowego). Odmienne są też podstawy naliczania stawek za fracht. Przewoźnicy kolejowi płacą wysokie stawki opłat za dostęp do każdego kilometra infrastruktury kolejowej, który w zależności od rodzaju przewozu, kategorii linii, itp. wynosi od 20 do 30 proc. ich łącznych kosztów operacyjnych. Przewoźnicy samochodowi nie płacą natomiast za dostęp do ponad 95 proc. całej sieci dróg publicznych, a jedynie za drogi objęte systemem elektronicznego poboru – viaToll (to obecnie jedynie 3304 km – dane z końca 2016 r.) oraz do odcinków autostrad prywatnych koncesjonariuszy (ok. 660 km).

Kwestia zrównania tych warunków konkurencyjnych co rusz powraca, ale raczej jako pobożne życzenie kolejarzy. Niezależnie od tego, jak na przyszłości konkurencji między transportem drogowym i kolejowym zaważą decyzje polityczne, warto już teraz poznać cenowe uwarunkowania tej nierównej walki.

W dalszej części tekstu:

  • Jak konstruuje się taryfy i co z tego wynika dla klienta?
  • Stawki, opłaty dodatkowe, upusty, wyjątki
  • Porównanie cen przewoźników drogowych i kolejowych
  • Przykłady kontraktów z wynegocjowanymi cenami.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleją czy ciężarówką? Stawki z praktyki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!