PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Koleją czy ciężarówką? Stawki z praktyki

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
02-03-2017 15:58
Koleją czy ciężarówką? Stawki z praktyki

Fracht cargo kolejowego jest sformalizowany, co nie znaczy, że jasny dla klientów. W transporcie drogowym stosuje się teoretycznie dość proste stawki opłat. W praktyce zdarzają się taryfy mocno skomplikowane…

Fot. Shutterstock

Cena jest ważnym, ale nie jedynym kryterium wyboru środka transportu. Liczy się także rodzaj towaru, dystans, możliwości logistyczne, regulacje, skłonność do negocjacji.

Jak pisaliśmy (tutaj: „Konkurencja na rynku transportu. Jak jest naprawdę?”), transport samochodowy, który ma naturalną przewagę nad kolejowym na bliskie odległości, na razie skutecznie walczy z kolejowym na dalszych i najdłuższych trasy krajowych i międzynarodowych. Widać wiele powodów tego, że kolej przegrywa walkę konkurencyjną z transportem drogowym, co także przedstawiliśmy w I części naszego mini-raportu.

Ale kluczowa jest mimo wszystko cena stawek frachtu obu rodzajów transportu. Taryfy nie są jednak wytworem fantazji przewoźników – rządzi nimi codzienna praktyka pełna ograniczeń, uwarunkowań i niuansów. O realiach, które rządzą polską logistyką wiedza poza branża jest raczej skromna.

Korzenie kosztów

Widać dwa generalne i obiektywne powody tego, że kolej na starcie ma gorsze warunki konkurencyjne. Chodzi o wyższy koszt wejścia na rynek z usługami przewoźnika kolejowego (niż drogowego). Odmienne są też podstawy naliczania stawek za fracht. Przewoźnicy kolejowi płacą wysokie stawki opłat za dostęp do każdego kilometra infrastruktury kolejowej, który w zależności od rodzaju przewozu, kategorii linii, itp. wynosi od 20 do 30 proc. ich łącznych kosztów operacyjnych. Przewoźnicy samochodowi nie płacą natomiast za dostęp do ponad 95 proc. całej sieci dróg publicznych, a jedynie za drogi objęte systemem elektronicznego poboru – viaToll (to obecnie jedynie 3304 km – dane z końca 2016 r.) oraz do odcinków autostrad prywatnych koncesjonariuszy (ok. 660 km).

Kwestia zrównania tych warunków konkurencyjnych co rusz powraca, ale raczej jako pobożne życzenie kolejarzy. Niezależnie od tego, jak na przyszłości konkurencji między transportem drogowym i kolejowym zaważą decyzje polityczne, warto już teraz poznać cenowe uwarunkowania tej nierównej walki.

W dalszej części tekstu:

  • Jak konstruuje się taryfy i co z tego wynika dla klienta?
  • Stawki, opłaty dodatkowe, upusty, wyjątki
  • Porównanie cen przewoźników drogowych i kolejowych
  • Przykłady kontraktów z wynegocjowanymi cenami.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


18 844 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP