Dobiega końca modernizacja linii kolejowej nr 8 (Warszawa - Kraków) na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie. Koniec naprawy 8,4 km torów i towarzyszącej im infrastruktury planowany jest na koniec maja. Przed PKP PLK stoi jednak realizacja kolejnego zadania mającego zapewnić komfortowy dojazd na lotnisko - budowa podziemnego tunelu kolejowego wraz z pochylnią zjazdową.
Jeśli zaś chodzi o perony i przystanki, to przebudowano i oddano do eksploatacji peron nr 1 na przystanku osobowym Warszawa Rakowiec. W trakcie przebudowy jest peron nr 2. Budowane również są perony nr 1 i 2 na przystankach osobowych Warszawa Al. Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury. W trakcie budowy jest także peron tymczasowy na przystanku osobowym Warszawa Służewiec.
Prace modernizacyjne obejmują także remont wiaduktów skrzynkowych, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i oświetlenia. Całkowita wartość projektu to ok. 257,8 mln zł.
Sporym wyzwaniem będzie jednak zbudowanie podziemnego tunelu kolejowego, łączącego stację lotniskową Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina z linią nr 8. Obecnie prowadzone są prace projektowe, po których zakończeniu rozpocznie się procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy. Tutaj jednak nie udało się uniknąć sporego opóźnienia, związanego z działalnością czeskiej firmy Sudop. – Mamy kłopoty z wykonawcą materiałów projektowych. W przetargach mogą startować firmy nie tylko polskie. Mieliśmy „szczęście” współpracować z firmą Sudop, która doprowadziła do opóźnienia. Myślę, że poniesie ona surowe konsekwencje. Kary są spore i nie zamierzamy od nich odstąpić – mówi kierownik nadzorujący realizację projektu, Jerzy Madej.
W ramach projektu wybudowane zostaną obiekty: tunel wraz z pochylnią zjazdową (całkowita długość tunelu 1184 m, pochylnię tworzą ściany oporowe o długości 420 m), trzy place manewrowe wraz z zapleczem technicznym dla obsługi tunelu, czerpnia powietrza dla systemu wentylatorów, nastawnia dysponująca „OKL” oraz podstacja trakcyjna Okęcie i przystanek osobowy Warszawa Służewiec. Całkowity koszt projektu to ok. 500 mln zł brutto, a przewidywany termin realizacji robót budowlanych - 18 miesięcy. Warszawski oddział PKP PLK twierdzi, że prace nad tunelem rozpoczną się 1 grudnia tego roku.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Koleją na Okęcie: najpierw tory, później tunel