Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koleją na Okęcie: najpierw tory, później tunel

Autor: Rynek Kolejowy
10-04-2008 16:26

Dobiega końca modernizacja linii kolejowej nr 8 (Warszawa - Kraków) na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie. Koniec naprawy 8,4 km torów i towarzyszącej im infrastruktury planowany jest na koniec maja. Przed PKP PLK stoi jednak realizacja kolejnego zadania mającego zapewnić komfortowy dojazd na lotnisko - budowa podziemnego tunelu kolejowego wraz z pochylnią zjazdową.

Przebudowany już został tor nr 1R (za wyjątkiem toru na obiektach inżynieryjnych oraz na długości 540 metrów od strony Warszawy Zachodniej, gdzie planowana jest zmiana położenia tego toru), jak również tor nr 3R (od Warszawy Zachodniej do Warszawy Al. Jerozolimskie – odbywa się na nim normalny ruch pociągów). Obecnie trwa remont toru nr 2R z Warszawy Zachodniej do Warszawy Służewiec, jak również budowa nowego toru 4R między Warszawą Zachodnią a Alejami Jerozolimskimi. Na torach 1R i 3R przebudowano i wymieniono na nową sieć trakcyjną - informuje "Rynek Kolejowy".
Jeśli zaś chodzi o perony i przystanki, to przebudowano i oddano do eksploatacji peron nr 1 na przystanku osobowym Warszawa Rakowiec. W trakcie przebudowy jest peron nr 2. Budowane również są perony nr 1 i 2 na przystankach osobowych Warszawa Al. Jerozolimskie i Warszawa Żwirki i Wigury. W trakcie budowy jest także peron tymczasowy na przystanku osobowym Warszawa Służewiec.

Prace modernizacyjne obejmują także remont wiaduktów skrzynkowych, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i oświetlenia. Całkowita wartość projektu to ok. 257,8 mln zł.

Sporym wyzwaniem będzie jednak zbudowanie podziemnego tunelu kolejowego, łączącego stację lotniskową Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina z linią nr 8. Obecnie prowadzone są prace projektowe, po których zakończeniu rozpocznie się procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy. Tutaj jednak nie udało się uniknąć sporego opóźnienia, związanego z działalnością czeskiej firmy Sudop. – Mamy kłopoty z wykonawcą materiałów projektowych. W przetargach mogą startować firmy nie tylko polskie. Mieliśmy „szczęście” współpracować z firmą Sudop, która doprowadziła do opóźnienia. Myślę, że poniesie ona surowe konsekwencje. Kary są spore i nie zamierzamy od nich odstąpić – mówi kierownik nadzorujący realizację projektu, Jerzy Madej.

W ramach projektu wybudowane zostaną obiekty: tunel wraz z pochylnią zjazdową (całkowita długość tunelu 1184 m, pochylnię tworzą ściany oporowe o długości 420 m), trzy place manewrowe wraz z zapleczem technicznym dla obsługi tunelu, czerpnia powietrza dla systemu wentylatorów, nastawnia dysponująca „OKL” oraz podstacja trakcyjna Okęcie i przystanek osobowy Warszawa Służewiec. Całkowity koszt projektu to ok. 500 mln zł brutto, a przewidywany termin realizacji robót budowlanych - 18 miesięcy. Warszawski oddział PKP PLK twierdzi, że prace nad tunelem rozpoczną się 1 grudnia tego roku.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 273 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP