Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejarze: CMK również w sieci kolei dużych prędkości

Autor: PAP
12-01-2010 20:44

PKP Polskie Linie Kolejowe zleciły analizę możliwości zwiększenia do 300 km na godzinę prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej z Grodziska Mazowieckiego do Zawiercia.

Zgodnie z planami, CMK - wraz z planowaną linią łączącą Warszawę przez Łódź z Poznaniem i Wrocławiem (tzw. "Y") - utworzy polską sieć kolei dużych prędkości.
Jak poinformował podczas wtorkowego spotkania w Katowicach prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański, spółka zleciła analizę potencjału CMK - pod kątem prędkości do 300 km/h - niezależnie od trwających tam już prac modernizacyjnych zmierzających do osiągnięcia w 2012 lub 2013 r. 200 km/h.

Wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt przypomniał, że przyjęty przez rząd w 2008 r. program budowy kolei dużych prędkości często utożsamiany jest z budową linii "Y" (2014 - 2020). Obejmuje jednak, oprócz tej budowanej od podstaw trasy, modernizację łączącej Warszawę z Katowicami i Krakowem CMK oraz ich planowaną łącznicę Łódź - Opoczno.

Uruchomienie tych połączeń oznaczałoby stworzenie swoistego "szkieletu" szybkiej kolei między Warszawą, Wrocławiem, Krakowem, Katowicami, Poznaniem i Łodzią. Szybkie pociągi - rzędu 300 km/h - mogłyby wtedy np. kursować z Krakowa przez Łódź do Poznania. W przyszłości system mógłby objąć też Gdańsk - to jednak perspektywa 2030 r.

Engelhardt wyjaśnił, że poprawa parametrów CMK będzie następować stopniowo i będzie związana z planami zakupu przez PKP Intercity w latach 2012 - 2013 20 pociągów zespolonych osiągających prędkość do 230 km/h. Składy te mają trafić na trasę Gdynia - Warszawa - Katowice/Kraków.

"Ten projekt jest już dalece finansowany. Chcemy zapewnić finansowanie w 50 proc. spółce Intercity - to projekt o wartości 400 mln euro, z czego rząd zapewnia 200 mln z programu Infrastruktura i Środowisko; drugie 200 mln negocjujemy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Uważamy, że w tym roku ten projekt będzie zamknięty pod względem finansowym" - zadeklarował Engelhardt.

Pierwsze osiem składów zespolonych do 230 km/h ma pojawić się na torach w 2012 r., kolejnych dwanaście - w 2013 r. Zaawansowane już prace na trasie z Gdyni do Warszawy umożliwią uzyskanie na różnych jej odcinkach prędkości 160 km/h lub 200 km/h. Prędkość 200 km/h ma być już też wtedy możliwa na CMK, gdzie pociągi obecnie jeżdżą do 160 km/h.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP