Koleje królują w USA, a kolejarz - to brzmi dumnie

Koleje królują w USA, a kolejarz - to brzmi dumnie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sektor przewozów towarów koleją można uznać za prawdziwy sukces Ameryki. Pomaga on gospodarce stojącej na krawędzi bankructwa w jej ożywieniu, poprzez rekordowej wielkości nakłady inwestycyjne, zapewniając wysokie i stabilne miejsca pracy oraz umożliwiając przedsiębiorstwom zachować konkurencyjność na rynku globalnym.

Takie stwierdzenia pochodzą z opublikowanego niedawno sprawozdania rocznego Stowarzyszenia Kolei Amerykańskich (AAR), zatytułowanego „Great Expectations 2011.”

Podkreśla się w nim, że kolej jest podstawą gospodarki narodowej, dostarczając przedsiębiorstwom i konsumentom towary. Ma 43 procentowy udział w przewozach wszystkich towarów w ruchu międzymiastowym (międzystanowym) i jedną trzecią udziału w przewozach towarów na eksport. Koleje wypracowują prawie 265 mld dolarów z całkowitej rocznej działalności gospodarczej.

Sektor ten zapewnia bezpośrednio i pośrednio około 1,2 mln miejsc pracy w całej gospodarce Stanów Zjednoczonych (175 tys. przy przewozach cargo). Dzisiaj, kiedy USA wychodzą z recesji, kolej wyróżnia się jako jedna z nielicznych branż, która nie zmniejszyła wielkości zatrudnienia. Co istotnie, w 2010 roku zatrudnienie na kolei wzrosło o 5,2 procent.

Według danych rządu USA, w 2009 r. średnie wynagrodzenia pracownika przemysłu kolejowego zatrudnionego na pełnym wymiarze czasu pracy wynosiło 81.563 dolarów, a dodatkowe świadczenia 25.522 dolarów, co dawało łączną kwotę przeciętnego wynagrodzenia 107.085 dolarów. Natomiast średnie całkowite wynagrodzenie Amerykanów zatrudnionych na pełnym wymiarze wynosiło 64.552 dolarów, czyli tylko 60 procent kolejarzy.

W przeciwieństwie do transportu towarów samochodami, barkami i samolotami w USA, koleje towarowe niemal w całości powstały i działają w oparciu o kapitał prywatny, podkreśla się w raporcie. Od 1980 roku koleje przeznaczyły na inwestycje utrzymania i rozwoju sieci kolejowych długości 140 tys. mil ponad 480 mld dolarów. Oznacza to, że inwestowano 40 centów z każdego dolara dochodu. Nawet w czasie spowolnienia gospodarczego, koleje cargo wydawały rocznie po 10 mld dolarów w celu zapewnienia bezpiecznego i sprawnego poruszania się pociągów. Według danych AAR, w 2011 roku inwestycje mają wzrosnąć do ponad 12 mld euro.

Kolej należy do jednych z najtańszych rodzajów transportu, mając wpływ na poprawę konkurencyjności towarów amerykańskich, podkreśla AAR. Dzięki poprawie organizacji i efektywności działania, średnia stawka przewozu tony towaru na odległość 1 mili była w 2010 roku niższa o 51 proc. (uwzględniając inflację) w porównaniu do 1980 roku. W raporcie przytacza się szacunki sprzed kilku lat Amerykańskiego Stowarzyszenia Autostrad Państwowych i Urzędów Transportu (AASHTO), że gdyby cała masa ładunków z kolei została przesunięta na transport samochodowy, to spedytorzy musieliby dodatkowo zapłacić 69 mld dolarów rocznie. „Dziś liczba ta jest prawdopodobnie znacznie wyższa” – dodaje się w sprawozdaniu AAR.

Według niego, kolej zużywa średnio cztery razy bardziej efektywnie paliwo niż ciężarówki. W 2010 roku pociąg w USA zużywając galon paliwa przewoził tonę ładunku średnio na odległość 484 mil. Efektywność zużycia paliwa była przy czym ponad dwa razy większa niż w 1980 roku (na jednym galonie przewożono wtedy tonę ładunku na odległość 235 mil).

Pociągi emitują przy tym o 75 proc. mniej gazów cieplarnianych. Pociąg w USA jest zdolny zabrać taki sam ładunek, jak 280 ciężarówek. Oznacza to, że maleją także koszty zewnętrzne, związane z uciążliwością takiej liczby samochodów na drogach. W dodatku w marcu 2008 roku Agencja Ochrony Środowiska USA (EPA) wydała zalecenie wprowadzenia rygorystycznych norm emisji spalin przez lokomotywy, które mają ograniczyć je o 90 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje królują w USA, a kolejarz - to brzmi dumnie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!