Pomimo zwiększenia w październiku o 2,8 proc. przewozów towarów (do 4,16 mln ton), w ciągu pierwszych 10 miesięcy Koleje Łotewskie (Latvijas Dzelzceļš - LDz) zanotowały ich spadek o 17,6 proc. w porównaniach rok do roku.
Od początku stycznia do końca października LDz przewiozły 33,7 mln ton ładunków importowanych, w tym w tranzycie (-16,3 proc.), 2 mln ton eksportowanych, włącznie z tranzytem (-16,7 proc.) oraz 1,25 mln ton (-8 proc.) w przewozach wewnętrznych na Łotwie.
Największy wolumen w usługach LDz stanowiły: ropa naftowa – 14,25 mln ton, której przewozy zmalały o 23,1 proc. oraz węgiel kamienny – 11,9 mln ton (-25,5 proc.).
Większe były w ciągu 10 miesięcy przewozy m.in. nawozów sztucznych – 3,15 mln ton (+2 proc.), metali kolorowych – 1,47 mln ton (+29,3 proc.) i drewna – 1,3 mln ton (+5,2 proc.).
Z zestawienia tych danych biura prasowego LDz wynika pośrednio, że w tym roku nasilił się spadek usług spółki w przewozach towarów w tranzycie.
Jak informowaliśmy wcześniej, jest to skutek realizowanej polityki transportowej Rosji, która zakłada stopniową rezygnację z pośrednictwa krajów nadbałtyckich w obsłudze jego handlu zagranicznego, co dotyka m.in. przewoźników kolejowych i porty morskie z tych krajów.
Przypomnijmy też, że usługi tranzytowe stanowią od kilku do kilkunastu procent tworzonego PKB krajów nadbałtyckich.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Koleje Łotewskie odczuwają spadek zleceń usług tranzytowych