PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koleje Mazowieckie: będą nowe wagony, ale bez lokomotyw

Autor: Gazeta Wyborcza
09-04-2008 09:30

Wagony zamówione przez Koleje Mazowieckie przez trzy lata będą wykorzystane tylko częściowo. Zarząd województwa nie zdąży dokupić do nich nowoczesnych lokomotyw. A chce konkurować z Szybką Koleją Miejską na nowej linii między lotniskami na Okęciu i w Modlinie.

W fabryce kanadyjskiego koncernu Bombardier w Görlitz trwa już produkcja 11 nowoczesnych składów typu push-pull (z ang. pchaj-ciągnij) dla Mazowsza. Samorząd województwa chwali się, że podobnie jak dziesięć elektrycznych pociągów FLIRT od szwajcarskiego Stadlera wprowadzą nową jakość na mazowieckich torach. Składy obu producentów w tym roku zaczną kursować na najbardziej obciążonych trasach do stolicy. W czerwcu wyjadą dwa pierwsze FLIRT-y, we wrześniu składy typu push-pull - pisze "Gazeta Wyborcza".
Okazuje się jednak, że możliwości piętrusów z fabryki Bombardiera na razie nie będą wykorzystywane. Zgodnie z nazwą składy mogą być ciągnięte lub pchane przez elektrowóz. Przy zmianie kierunku jazdy nie trzeba jej odczepiać - lokomotywa zostaje z tyłu, a maszynista przechodzi tylko do wagonu sterowniczego na końcu składu. Dzięki temu pociągi mogą błyskawicznie wyruszyć w powrotną drogę. Tak się dzieje w wielu krajach Europy, gdzie jeżdżą takie składy. Niestety, u nas tak nie będzie, bo samorząd Mazowsza nie kupił równocześnie odpowiednich lokomotyw, które byłyby podłączone do piętrusów.

Żeby wagony nie stały bezczynnie na bocznicy, spółka Koleje Mazowieckie na razie zamierza wynająć używane elektrowozy. Te dostępne w Polsce nie są jednak zbyt nowoczesne. W efekcie na końcowych stacjach trzeba będzie przeprowadzać czasochłonną operację odłączania i podłączania lokomotywy. Tak będzie przez dwa-trzy lata. - W tym czasie kupimy nowoczesne pojazdy - zarzekał się wczoraj wicemarszałek Piotr Szprendałowicz.

Koleje Mazowieckie i samorząd województwa zapowiadają już jednak kolejne zakupy pociągów m.in. z myślą o wożeniu pasażerów na lotnisko Okęcie. Na tej trasie zapowiada się zatem spora konkurencja. Ukończoną w 2010 r. odnogą pod terminal na pewno będzie jeździć Szybka Kolej Miejska. - Koleje Mazowieckie będą jednak kursować dalej - z Okęcia do planowanego lotniska w Modlinie. Konkurencja jest pozytywna i potrzebna - ocenia Roman Sielecki z urzędu marszałkowskiego.

- Na pewno pomieścimy się na torach - zapewnia Leszek Walczak, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej. W ciągu kilku tygodni chce ogłosić przetarg na 17 pociągów, z których część ma jeździć właśnie na Okęcie. Nowe składy będą dostarczone najwcześniej późną wiosną 2010 r.

Władze Warszawy liczą, że te dostawy uda się zgrać z oddaniem kolejowego łącznika na Okęcie. Wbrew obietnicom trudno będzie bowiem dotrzymać terminu zakończenia jego budowy, który wyznaczono na koniec przyszłego roku. W spółce PKP Polskie Linie Kolejowe coraz częściej wymienia się połowę 2010 r.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 612 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP