XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Koleje Mazowieckie coraz atrakcyjniejsze dla pasażerów

Koleje Mazowieckie coraz atrakcyjniejsze dla pasażerów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Koleje Mazowieckie intensywnie inwestują w tabor kolejowy i budowę parkingów w ramach projektu parkingów „Parkuj i Jedź”. Pierwsze efekty tych działań będą widoczne już za kilka miesięcy.

W maju 2008 r na tory wyjadą pierwsze dwa pociągi FLIRT wyprodukowane w siedleckiej fabryce firmy Stadler - informuje "Rynek Kolejowy". Kolejne pociągi będą dostarczane sukcesywnie do końca 2008 r. Szwajcarski Stadler wygrał przetarg na dostawę 14 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT, w tym 10 szt. dla Kolei Mazowieckich. Na ten cel Samorząd Województwa Mazowieckiego przeznaczył 222 mln zł. Wygodny i ekonomiczny FLIRT jest 4-członowym pociągiem motorowym, z 212 miejscami siedzącymi i 284 miejscami stojącymi. Pojazdy te posiadają bogato wyposażone przedziały pasażerskie, posiadające m.in. stanowiska dla wózków dziecięcych, inwalidzkich, rowerów i dużego bagażu oraz obszerne platformy wejściowe, umożliwiające wsiadanie osobom niepełnosprawnym.

W najbliższym czasie te pierwsze pojazdy przejdą próby eksploatacyjne niezbędne do otrzymania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji na terenie Polski, które jest wydawane przez Urząd Transportu Kolejowego. Pociągi będą testowane na odcinkach pomiędzy Siedlcami i Poznaniem, Poznaniem a Żmigrodem oraz Siedlcami i Łodzią.

Jeszcze w tym roku na mazowieckie szlaki wyjadą piętrowe składy „push-pull”, których producentem jest Bombardier. Na przełomie sierpnia i września 2008 r. pojawią się 24 wagony środkowe „push-pull”. Docelowo do obsługi skladów wagonów push-pull zostanie zakupionych 11 nowych, nowoczesnych lokomotyw. Środki na zakup lokomotyw zostaną pozyskane z emisji obligacji w ramach współpracy z Agencją Rozwoju Mazowsza SA.

Do czasu dostawy nowych lokomotyw, w pierwszym okresie spółka Koleje Mazowieckie pozyska do obsługi składów push-pull – w ramach rozpisanego przetargu – 7 szt. lokomotyw na okres od 1 września 2008 do 31 stycznia 2009 r. oraz 11 szt. lokomotyw na okres od 1 lutego 2009 do 31 sierpnia 2010r. Najbardziej korzystnym dla Spółki rozwiązaniem jest pozyskanie oferty na wynajem codziennej, kompleksowej obsługi składów push-pull.

Kolejne zwiększenie liczby użytkowanych jednostek jest związane z pozyskaniem 18 używanych EZT po naprawie głównej i modernizacji. Zakup zostanie sfinansowany ze środków pochodzących z podwyższenia kapitału zakładowego oraz z emisji obligacji.

Samorząd Województwa Mazowieckiego zakupi także 20 szt. czteroczłonowych nowoczesnych EZT (przy dofinansowaniu UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013).

Rozważany jest dodatkowy zakup ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego do 15 sztuk używanych spalinowych autobusów szynowych.

Ponadto, w związku z EURO 2012, spółka „Koleje Mazowieckie – KM” planuje także zakup kolejnych 22 szt EZT. W tym celu Koleje Mazowieckie jako potencjalny beneficjent wystąpiły z wnioskiem do Ministerstwa Infrastruktury o wsparcie ze środków Funduszu Spójności w ramach działania „7.3 Transport Miejski w obszarach metropolitarnych VII osi priorytetowej Transport przyjazny środowisku”. Tabor ten zostanie przeznaczony do przewozu podróżnych z Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie oraz regionalnych Portów Lotniczych w Modlinie i Sochaczewie do centrum Warszawy – okolic Stadionu Narodowego.

Uchwałą nr 237/05 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 05 września 2005r. został wdrożony do realizacji na terenie województwa mazowieckiego system „Parkuj i Jedź”. Głównym celem jaki zamierza się osiągnąć poprzez budowę 40 parkingów jest zachęcenie coraz większej liczby użytkowników samochodów osobowych do pozostawienia ich na wyznaczonych parkingach i kontynuowanie podróży komunikacją publiczną, a przede wszystkim transportem kolejowym.

Zrealizowanie projektu znakomicie wpłynie na ograniczenie ruchu samochodów osobowych na drogach dojazdowych do miast województwa mazowieckiego. Zachęci kolejne grupy osób do korzystania z regionalnego transportu kolejowego.

Praktyczna realizacja projektu jest możliwa dzięki zagwarantowaniu w budżecie Województwa Mazowieckiego środków na pokrycie kosztów budowy parkingów.

Do tej pory w Polsce podejmowane były jedynie pojedyncze realizacje tego typu parkingów, na terenie dużych miast. Należy zaznaczyć, że jedną z pierwszych firm kolejowych, która wybudowała parkingi jest Warszawska Kolej Dojazdowa. Zarząd Województwa Mazowieckiego Uchwałą nr 2131/231/05 z dnia 8 listopada 2005r. powierzył „Kolejom Mazowieckim - KM” sp. z o.o. przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zaprojektowanie i wybudowanie 10 parkingów w ramach realizacji I etapu systemu „Parkuj i Jedź”. Wyłonienie wykonawcy do zaprojektowania i budowy pierwszych parkingów natrafiało na trudności – ogłaszane przetargi były unieważniane z uwagi na brak zainteresowania potencjalnych wykonawców.

Dopiero w dniu 10 stycznia 2007 roku został pozytywnie rozstrzygnięty przetarg na opracowanie dokumentacji i wybudowanie parkingów. 27 marca 2007 roku, podpisane zostały pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego a Przedsiębiorstwem Wielobranżowym „Lastmar” Drogi i Budowy w Rzekuniu na wykonanie – w 9 lokalizacjach (bez Jaktorowa) - robót budowlanych tj. zaprojektowanie, konstruowanie, fundamentowanie oraz wykonanie nawierzchni placu postojowego, chodników, ogrodzenia, oświetlenia a także usytuowanie i postawienie budki parkingowej, odprowadzenie wody z odpadów atmosferycznych oraz uprzątnięcie i rekultywowanie terenu.

W ramach zawartej umowy z wykonawcą w I etapie realizacji systemu „Parkuj i Jedź” strzeżone parkingi o 50 miejscach parkingowych powinny zostać wybudowane w następujących miejscowościach: Piasecznie, Żyrardowie, Brwinowie, Ożarowie Mazowieckim, Legionowie, Ciechanowie, Siedlcach, Otwocku i Celestynowie.

Odpłatność za miejsce parkingowe dla osób legitymujących się biletem okresowym „Kolei Mazowieckich” będzie symboliczna. W pierwszym okresie funkcjonowania parkingu opłata nie będzie pobierana.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje Mazowieckie coraz atrakcyjniejsze dla pasażerów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!