Rząd podzieli majątek PKP i oddłuży PKP Przewozy Regionalne. Niezależnego regulatora rynku i cięcia opłat za dostęp do torów nie będzie. Bo rządu nie stać.
- Innego wyjścia nie ma. Musimy zakończyć rozpoczęty siedem lat temu proces restrukturyzacji PKP oraz oddłużyć grupę. W przeciwnym razie kolej nadal będzie tkwiła w miejscu - mówi Juliusz Engelhardt.
Na pierwszy ogień pójdzie majątek. Spółki PKP muszą dostać własny tabor i zaplecze techniczne. Dzisiaj PKP Przewozy Regionalne i PKP Intercity nie mają lokomotyw. Posiada je spółka PKP Cargo, ale nie ma praw do wielu nieruchomości, których potrzebuje. Z kolei PKP PLK są właścicielem linii kolejowych, ale grunt pod nimi często należy do PKP, czyli czapy kolejowego holdingu - poinformował "PB".
Ponowne wianowanie spółek spod znaku państwowych kolei nie uda się bez wsparcia Ministerstwa Finansów i zielonego światła Brukseli. - Aportowanie majątku rodzi zobowiązania podatkowe, nie do zapłacenia przez PKP - twierdzi minister Engelhardt.
Kolejna pilna sprawa do załatwienia to oddłużenie PKP Przewozów Regionalnych. Resort infrastruktury trzyma się planu napisanego jeszcze przez PiS: po spłacie długów rząd ma oddać udziały w spółce samorządom. - Przemieszczanie majątku i oddłużenie spółki PKP PR chcemy zakończyć w tym roku - zapowiada na łamach "Rzeczpospolitej" Juliusz Engelhardt.
Inne sprawy muszą poczekać na swoją kolej. Nie będzie więc szybkiej zmiany uprawnień Urzędu Transportu Kolejowego. W branży od dawna pojawiają się głosy, że powinien on stać się niezależnym regulatorem rynku działającym podobnie jak Urząd Komunikacji Elektronicznej w telekomunikacji - czytamy w "Rz".
- Urząd nie jest zwykłym nadzorcą rynku, dba także o bezpieczeństwo przewozów. Gdyby rozdzielić obie funkcje, trzeba by stworzyć nową instytucję, a to operacja kosztowna - mówi wiceminister infrastruktury.
Juliusz Engelhardt z rezerwą podchodzi także do postulatu wydzielenia PKP PLK z grupy PKP i przekształcenia w zarządcę infrastruktury działającego na takich zasadach, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w "Rz".
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Koleje potoczą się w kierunku wyznaczonym przez poprzedni rząd