XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Koleje potoczą się w kierunku wyznaczonym przez poprzedni rząd

Koleje potoczą się w kierunku wyznaczonym przez poprzedni rząd
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd podzieli majątek PKP i oddłuży PKP Przewozy Regionalne. Niezależnego regulatora rynku i cięcia opłat za dostęp do torów nie będzie. Bo rządu nie stać.

Choć Platforma Obywatelska przejęła ster rządów, sprawy na kolei potoczą się torem wyznaczonym przez PiS. Nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury uważa, że to dobry kierunek. Juliusz Engelhardt, wiceminister odpowiedzialny za kolej, nie kryje satysfakcji, że bodaj pierwszy raz od 1990 r. nowy rząd nie wyrzuca do kosza roboty wykonanej przez poprzedników, ale chce ją dokończyć - napisał "Puls Biznesu".

- Innego wyjścia nie ma. Musimy zakończyć rozpoczęty siedem lat temu proces restrukturyzacji PKP oraz oddłużyć grupę. W przeciwnym razie kolej nadal będzie tkwiła w miejscu - mówi Juliusz Engelhardt.

Na pierwszy ogień pójdzie majątek. Spółki PKP muszą dostać własny tabor i zaplecze techniczne. Dzisiaj PKP Przewozy Regionalne i PKP Intercity nie mają lokomotyw. Posiada je spółka PKP Cargo, ale nie ma praw do wielu nieruchomości, których potrzebuje. Z kolei PKP PLK są właścicielem linii kolejowych, ale grunt pod nimi często należy do PKP, czyli czapy kolejowego holdingu - poinformował "PB".

Ponowne wianowanie spółek spod znaku państwowych kolei nie uda się bez wsparcia Ministerstwa Finansów i zielonego światła Brukseli. - Aportowanie majątku rodzi zobowiązania podatkowe, nie do zapłacenia przez PKP - twierdzi minister Engelhardt.

Kolejna pilna sprawa do załatwienia to oddłużenie PKP Przewozów Regionalnych. Resort infrastruktury trzyma się planu napisanego jeszcze przez PiS: po spłacie długów rząd ma oddać udziały w spółce samorządom. - Przemieszczanie majątku i oddłużenie spółki PKP PR chcemy zakończyć w tym roku - zapowiada na łamach "Rzeczpospolitej" Juliusz Engelhardt.

Inne sprawy muszą poczekać na swoją kolej. Nie będzie więc szybkiej zmiany uprawnień Urzędu Transportu Kolejowego. W branży od dawna pojawiają się głosy, że powinien on stać się niezależnym regulatorem rynku działającym podobnie jak Urząd Komunikacji Elektronicznej w telekomunikacji - czytamy w "Rz".

- Urząd nie jest zwykłym nadzorcą rynku, dba także o bezpieczeństwo przewozów. Gdyby rozdzielić obie funkcje, trzeba by stworzyć nową instytucję, a to operacja kosztowna - mówi wiceminister infrastruktury.

Juliusz Engelhardt z rezerwą podchodzi także do postulatu wydzielenia PKP PLK z grupy PKP i przekształcenia w zarządcę infrastruktury działającego na takich zasadach, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w "Rz".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje potoczą się w kierunku wyznaczonym przez poprzedni rząd

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!