PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koleje potoczą się w kierunku wyznaczonym przez poprzedni rząd

Autor: Puls Biznesu
17-01-2008 08:14
Koleje potoczą się w kierunku wyznaczonym przez poprzedni rząd

Rząd podzieli majątek PKP i oddłuży PKP Przewozy Regionalne. Niezależnego regulatora rynku i cięcia opłat za dostęp do torów nie będzie. Bo rządu nie stać.

Choć Platforma Obywatelska przejęła ster rządów, sprawy na kolei potoczą się torem wyznaczonym przez PiS. Nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury uważa, że to dobry kierunek. Juliusz Engelhardt, wiceminister odpowiedzialny za kolej, nie kryje satysfakcji, że bodaj pierwszy raz od 1990 r. nowy rząd nie wyrzuca do kosza roboty wykonanej przez poprzedników, ale chce ją dokończyć - napisał "Puls Biznesu".
- Innego wyjścia nie ma. Musimy zakończyć rozpoczęty siedem lat temu proces restrukturyzacji PKP oraz oddłużyć grupę. W przeciwnym razie kolej nadal będzie tkwiła w miejscu - mówi Juliusz Engelhardt.

Na pierwszy ogień pójdzie majątek. Spółki PKP muszą dostać własny tabor i zaplecze techniczne. Dzisiaj PKP Przewozy Regionalne i PKP Intercity nie mają lokomotyw. Posiada je spółka PKP Cargo, ale nie ma praw do wielu nieruchomości, których potrzebuje. Z kolei PKP PLK są właścicielem linii kolejowych, ale grunt pod nimi często należy do PKP, czyli czapy kolejowego holdingu - poinformował "PB".

Ponowne wianowanie spółek spod znaku państwowych kolei nie uda się bez wsparcia Ministerstwa Finansów i zielonego światła Brukseli. - Aportowanie majątku rodzi zobowiązania podatkowe, nie do zapłacenia przez PKP - twierdzi minister Engelhardt.

Kolejna pilna sprawa do załatwienia to oddłużenie PKP Przewozów Regionalnych. Resort infrastruktury trzyma się planu napisanego jeszcze przez PiS: po spłacie długów rząd ma oddać udziały w spółce samorządom. - Przemieszczanie majątku i oddłużenie spółki PKP PR chcemy zakończyć w tym roku - zapowiada na łamach "Rzeczpospolitej" Juliusz Engelhardt.

Inne sprawy muszą poczekać na swoją kolej. Nie będzie więc szybkiej zmiany uprawnień Urzędu Transportu Kolejowego. W branży od dawna pojawiają się głosy, że powinien on stać się niezależnym regulatorem rynku działającym podobnie jak Urząd Komunikacji Elektronicznej w telekomunikacji - czytamy w "Rz".

- Urząd nie jest zwykłym nadzorcą rynku, dba także o bezpieczeństwo przewozów. Gdyby rozdzielić obie funkcje, trzeba by stworzyć nową instytucję, a to operacja kosztowna - mówi wiceminister infrastruktury.

Juliusz Engelhardt z rezerwą podchodzi także do postulatu wydzielenia PKP PLK z grupy PKP i przekształcenia w zarządcę infrastruktury działającego na takich zasadach, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad - czytamy w "Rz".
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

714 666 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP