Koleje Śląskie mają koncepcję Kolei Metropolitalnej

Koleje Śląskie mają koncepcję Kolei Metropolitalnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Założenia stopniowego rozwoju Kolei Metropolitalnej - w kontekście m.in. tworzenia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - przygotowały należące do województwa śląskiego Koleje Śląskie. Pierwszym etapem miałoby być zwiększenie przewozów na obecnych liniach.

  • Koleje Śląskie proponują przede wszystkim dogęszczenie lub wprowadzenie przewozów na istniejącej infrastrukturze.
  • W celu uruchomienia i rozwoju Kolei Metropolitalnej konieczne byłoby zwiększenie parku taborowego KŚ.
  • Przewoźnik dysponuje obecnie nieco ponad 60 składami.

Założenia te przedstawił na środowej konferencji prasowej w Katowicach prezes Kolei Śląskich Wojciech Dinges. Powiązanym tematem była koncepcja utworzenia - na gruncie istniejącej infrastruktury - tzw. małej kolejowej obwodnicy GOP (Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego). Kolejowa obwodnica miałaby w przyszłości wpisać się w założenia Kolei Metropolitalnej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zacznie działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja - mocą ustawy przygotowanej specjalnie dla tego regionu - skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkałych łącznie przez blisko 2,3 mln osób. Ma zajmować się m.in. transportem i planowaniem przestrzennym.

Wśród postulatów towarzyszących tworzeniu metropolii zainteresowani samorządowcy wymieniali zwiększenie roli na terenie GZM transportu kolejowego. Rozmowy ws. dodatkowych połączeń na głównej linii kolejowej S1 między Dąbrową Górniczą a Gliwicami przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak sygnalizował już w pierwszych dniach po wyborze we wrześniu br.

W środę 8 listopada prezes Kolei Śląskich zaznaczył, że rozumie Kolej Metropolitalną jako "dodatkowe przewozy wykonywane przez tego przewoźnika w ramach obecnej sieci połączeń oraz w nowych relacjach".

Pierwszym proponowanym etapem rozwoju Kolei Metropolitalnej miałoby być "dogęszczenie lub wprowadzenie przewozów na istniejącej infrastrukturze". W pierwszej kolejności miałoby to nastąpić na linii S1 Gliwice - Dąbrowa Górn. Ząbkowice (w przyszłorocznym rozkładzie spółka ma tam uruchomić 36 par połączeń; zdaniem Dingesa możliwe jest uruchomienie jeszcze 10 par, przez co pociągi kursowałyby tam w tzw. takcie co 15 min.).

Według prezesa Kolei Śląskich "dogęszczenie" byłoby też następnie możliwe na liniach Katowice - Tarnowskie Góry (o 17 par wobec 11 par przyszłorocznym rozkładzie - docelowo do tzw. taktu półgodzinnego). Analizowana ma też być możliwość przywrócenia przewozów na linii Bytom-Gliwice (10 par pociągów).

W dalszej perspektywie wprowadzone mogłyby zostać przewozy na linii Katowice - Sławków - Olkusz (10 par; obecnie 4 pary wykonywane przez Polregio). Po odbudowie przez PKP PLK linii do lotniska Katowice (między Tarnowskimi Górami i Zawierciem) założono uruchomienie tam w ramach Kolei Metropolitalnej 12 par pociągów.

Zdaniem Dingesa kluczowe z jego perspektywy warunki dla uruchomienia i rozwoju Kolei Metropolitalnej - obok porozumień z zainteresowanymi samorządami (w tym z GZM) i zarządcą kolejowej infrastruktury (spółką PKP PLK) - byłoby zwiększenie posiadanego parku taborowego.

Obecnie Koleje Śląskie odbierają od bydgoskiej Pesy nowe pociągi ze wspólnego zamówienia spółki i samorządu regionu. Mają one w 2018 r. zastąpić najstarszy typ wykorzystywanego przez KŚ taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.

Spółka dzierżawi od PR około 20 takich składów z ponad 60, jakimi dysponuje. Kolejnych ponad 20 pociągów to nowoczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na EN57, a trzy to pojazdy spalinowe.

Ogółem na podstawie ubiegłorocznej umowy z Pesą dotąd zamówiono 19 nowych pociągów (13 w zamówieniu podstawowych i sześć na podstawie tzw. prawa opcji). Możliwy jest jeszcze zakup dwóch kolejnych pojazdów - w tzw. zamówieniu uzupełniającym. W środę Dinges zastrzegł jednak, że ich ew. zamówienie wynikałoby z potrzeb spółki niezależnych od Kolei Metropolitalnej.

Ogółem wśród założeń rozwoju Kolei Metropolitalnej Dinges wymienił w środę: wspólny bilet (z komunikacją miejską), dodatkową pracę przewozową (poprzez "dogęszczenie" obecnych przewozów i nowe relacje), rozwój infrastruktury (tworzenie nowych przystanków lub ich przenoszenie), tworzenie węzłów komunikacyjnych, odtwarzanie infrastruktury, dodatkowy tabor oraz harmonizację sieci połączeń komunikacji miejskiej i kolei.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje Śląskie mają koncepcję Kolei Metropolitalnej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!