Koleje Śląskie zmniejszają miesięczne straty

Koleje Śląskie zmniejszają miesięczne straty
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Należące do samorządu woj. śląskiego Koleje Śląskie zmniejszają miesięczne straty. W sierpniu br. wyniosły one niespełna 1,5 mln zł, a prognoza na wrzesień to ok. 1 mln zł - poinformował PAP we wtorek rzecznik spółki Maciej Zaremba.

Według wcześniejszych informacji w czerwcu przewoźnik stracił 2,3 mln zł, a w lipcu 1,9 mln zł.

Zmniejszenie w ostatnich miesiącach 2013 r. strat do zera zakłada wdrażany w spółce program naprawczy. Wskutek fatalnych wyników w pierwszych pięciu miesiącach br. (gdy średnio miesięcznie spółka traciła 9-11 mln zł) tegoroczna strata Kolei Śląskich ma sięgnąć ok. 64 mln zł.

Na taką wartość właściciel przygotowuje się, zapewniając odpowiednie - zapobiegające ew. upadłości spółki - podwyższenie kapitału zakładowego. Władze województwa są przekonane, że w 2014 r. spółka nie będzie już przynosiła strat.

8 grudnia ub.r. Koleje Śląskie blisko sześciokrotnie zwiększyły liczbę obsługiwanych pociągów, przejmując całość kolejowych przewozów pasażerskich w województwie. Popełnione przy tym błędy organizacyjne oraz braki w kadrach i taborze poskutkowały chaosem na torach i zakończyły się dymisją zarządu spółki oraz marszałka woj. śląskiego. Po tych problemach spółka najpierw unormowała kursowanie pociągów, a potem, wobec szybkiego narastania strat, w kolejnych miesiącach zaczęła wprowadzać program naprawczy.

Na początku kwietnia - wobec słabej wiarygodności finansowej przewoźnika - Urząd Transportu Kolejowego zawiesił jego bezterminową licencję na świadczenie usług kolejowego transportu pasażerskiego. Przywrócenie licencji UTK uzależnił od przedstawienia programu naprawczego lub wyprowadzenia finansów spółki na prostą. Przez pół roku Koleje Śląskie jeździły na podstawie licencji tymczasowej.

2 października Urząd poinformował o przywróceniu bezterminowej licencji - jego przedstawiciele uznali, że przewoźnik zwiększył swą wiarygodność finansową m.in. przeprowadzając zmiany strukturalno-organizacyjne i podwyższając kapitał zakładowy.

Przygotowując się do wdrożenia nowego rozkładu jazdy od 15 grudnia 2013 r. Koleje Śląskie zapewniają, że sytuacja jest o wiele lepsza niż przed rokiem. Spółka ma więcej maszynistów z większym zakresem uprawnień, lepsza jest też sytuacja taborowa (do nowego rozkładu potrzeba 45-48 składów plus 12-15 w rezerwie; obecnie przewoźnik dysponuje 43 pociągami, a na kolejne 18 jednostek elektrycznych rozpisane są przetargi).

Ostateczny kształt nowego rozkładu - zawierający konkretną liczbę połączeń - ma zostać zatwierdzony w listopadzie przez urząd marszałkowski oraz przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!