Koleje towarowe stają się konkurencyjne

Koleje towarowe stają się konkurencyjne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dzięki rosnącym inwestycjom w poprawę infrastruktury i taboru, kolej w Polsce wchodzi w etap, kiedy może zaproponować gestorom ładunków efektywne rozwiązania, pozwalające im na budowanie własnych przewag konkurencyjnych.

Siłę kolei cargo wzmacniają także nowe formy organizacji kompleksowych usług logistycznych, jakie oferują najwięksi przewoźnicy, a także coraz popularniejsze przewozy ładunków w kontenerach, czy rozwój ITC, pozwalający śledzić ładunki, poprawiać efektywność transportu i obniżać koszty.

Przewoźnicy będą więc także mogli wkrótce lepiej wykorzystać dogodne położenie geograficzne Polski, na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych i w ich ciągu, mówiono podczas sesji pt. Kolejowy transport cargo w Europie.

W Europie różnie zmienia się rola kolei w transporcie. W ostatnich 10 latach w kilku krajach o największym potencjale infrastruktury i przewozów kolejowych, notuje się wzrost popytu na nie, jak np. w Niemczech, Szwecji, Wielkiej Brytanii, choć np. we Francji – rola kolei zmalała. „U nas ten poziom został zachowany, co nie jest powodem do zadowolenia” – mówiła Jana Pieregud, kierownik Katedry Transportu SGH w Warszawie.

Zdaniem Teodora Kuli, dyrektora zarządzającego ESA Logistics Polska Hitachi Transport Group, największe perspektywy dla wzrostu roli kolei można upatrywać m.in. w postępującym wymogu konteneryzacji towarów, a także rosnącej presji na konkurencyjną ofertę wobec transportu morskiego masowych i szybszych dostaw towarów z Azji Środkowej, w tym z Chin Zachodnich.

- Inwestycje infrastrukturalne zmieniają warunki funkcjonowania łańcuchów logistycznych w Polsce – mówił Jacek Neska, członek zarządu PKP Cargo ds. handlowych PKP Cargo. – Rozbudowa portów zwiększyła np. ofertę przewozów intermodalnych, co z kolei rozszerza naszą ofertę kierowaną do klientów.

Jego zdaniem, ofertę kolei radykalnie poprawi zakończenie w ciągu 4-5 lat inwestycji modernizacji głównych linii dedykowanych przewozom towarowym. Zwiększy się średnia prędkość handlowa pociągów, z ok. 21 km/h obecnie do ok. 30 km/h, inwestycje te udrożnią też komunikację. „Łącznie znakomicie zmniejszy to potrzebę angażowania taboru i ludzi, czyli nasza usługa potanieje i stanie się bardziej konkurencyjna” – dodał Neska.

Takie efekty w przewozach paliw do bazy w Emilianowie osiągnął Lotos Kolej. Czas dostaw skrócił z 32 godzin (co oznaczało angażowanie pracowników trzech zmian), do 12 godzin, a rekordowe przewozy realizuje już w ciągu 9,5 godzin.

- Nasza oferta będzie tak atrakcyjna, jak Pendolino – dodał Henryk Gruca, prezes zarządu Lotos Kolej. – Odkąd mogę pojechać szybko i wygodnie, skorzystałem z kolei osobowych już kilka razy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koleje towarowe stają się konkurencyjne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!