XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolejna zmiana trasy drugiej linii metra

Kolejna zmiana trasy drugiej linii metra
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Warszawski Ratusz wybiera taki przebieg podziemnej kolejki, który jest prostszy w budowie. Ale ucierpią pasażerowie. Na Woli będą mieć daleko do stacji i utrudnione przesiadki

Nie będzie planowanej stacji w najbardziej ruchliwym miejscu Woli - obok Pedetu przy Młynarskiej - pisze stołeczna "Gazeta Wyborcza".

- Zmiana jest pochopna i niepokojąca. W tym miejscu do metra przesiadałoby się wielu pasażerów - zapewnia Sławomir Monkiewicz z Biura Planowania Rozwoju Warszawy, które w 2004 r. wybrało najlepszy wariant drugiej linii.

Teraz władze miasta zdecydowały, że trasa będzie inna. Zamiast dwóch stacji (u zbiegu Wolskiej i Młynarskiej oraz Górczewskiej i Płockiej) powstanie tylko jedna: przy mniej ruchliwym skrzyżowaniu Wolskiej z Płocką.

Mieczysław Reksnis, szef miejskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji, twierdzi, że o zmianie przesądziły dwa powody. Po pierwsze, protest Tramwajów Warszawskich. Według prezesa tej spółki Krzysztofa Karosa budowa metra spowodowałaby zamknięcie zajezdni przy Młynarskiej. Drugą przyczyną mają być trudności z przebiciem tuneli w sąsiedztwie ul. Kasprzaka.

- Powstały tam banki z głębokimi fundamentami na palach, które są wbite na głębokość nawet 15 m. To oznaczałoby, że tunel musiałby powstać kilkanaście metrów niżej. A to z kolei znacznie zwiększyłoby koszty budowy - wylicza Reksnis. Według Metroprojektu, który sprawdzał możliwości drążenia metra w tym rejonie, tunele i stacje trzeba by obniżać aż do ul. Marszałkowskiej.

Trasę drugiej linii metra na Woli ratusz odginał już wiele razy. Po wielu dyskusjach i analizach zrezygnowano m.in. z drążenia tunelu pod ul. Kasprzaka i Połczyńską (plany z czasów PRL) oraz na tyłach zakładów PZL Wola (projekt z lat 90.). Zachodni odcinek linii, który miał powstać w 2015 r., trafił pod gęsto zabudowaną Górczewską i tak już miało zostać.

- Wybrany kilka lat temu przebieg drugiej linii był optymalny. Na ruchliwym skrzyżowaniu przy dawnym Pedecie na Woli zbiegają się dwie linie tramwajowe: jedna wzdłuż Wolskiej, a druga z Koła i Nowego Bemowa - przypomina Sławomir Monkiewicz. Zgadza się, że trzeba się liczyć z kosztami budowy, ale podkreśla, że metro powinno być jak najbardziej funkcjonalne, wygodne dla pasażerów. Według niego należałoby sprawdzić, w którym miejscu druga linia byłaby najlepiej wykorzystana. Wtedy mogłoby się okazać, że warto jednak dopłacić do inwestycji.

Monkiewicz przypomina też błędy popełnione przy drążeniu pierwszej linii. W latach 90. zrezygnowano z dwóch stacji: Muranów i Plac Konstytucji, a stację Ratusz przesunięto spod pl. Bankowego pod Arsenał. Bo tak było taniej i wygodniej dla budowniczych.

Mieczysław Reksnis przyznaje, że przed zmianą trasy metra na Woli ratusz nie przeprowadził odpowiedniej analizy ruchu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejna zmiana trasy drugiej linii metra

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!