XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolejne dwa Darty odebrane przez PKP Intercity

Kolejne dwa Darty odebrane przez PKP Intercity
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

PKP Intercity odebrała kolejne dwa pociągi typu Dart. "Chcemy, aby pierwszy z Dartów wyjechał na tory do końca roku" - powiedziała w piątek PAP rzeczniczka prasowa PKP Intercity Beata Czemerajda.

Pierwotnie przewoźnik miał otrzymać do 14 grudnia br. wszystkie 20 Dartów, część z nich miała wyjechać na tory w nowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od 13 grudnia br. Według założeń przewoźnika Darty mają jeździć na trasie Bielsko Biała - Warszawa - Lublin oraz Jelenia Góra - Warszawa - Białystok.

W przypadku niedostarczenia do końca roku wszystkich 20 Dartów producent - Pesa Bydgoszcz - oraz PKP Intercity mogą stracić ok. 570 mln zł z dotacji unijnej przeznaczonej na zakup tych pociągów. Ostatecznie przewoźnik zawarł z Pesą porozumienie, które zakłada, że mimo opóźnień w dostarczeniu pociągów uda się zachować unijną dotację.

Porozumienie zakłada kilka etapów. W pierwszym - Pesa dostarcza gotowe pociągi z pełną dokumentacją, w tym zezwoleniami z Urzędu Transportu Kolejowego do 31 grudnia br. Następnie PKP Intercity zabezpiecza środki na depozycie bankowym i przystępuje do rygorystycznych testów. Po ich zakończeniu i spełnieniu wymagań przewoźnika pieniądze - za każdy pociąg osobno - zostaną przekazane producentowi. Porozumienie zostało zaakceptowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Pesa zapewnia, że zbuduje do końca roku wszystkie pociągi dla PKP Intercity.

Przetarg na dostawę 20 pociągów typu Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat.

Darty, określane, jako "polskie Pendolino", posiadają 352 miejsca siedzące; 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Pociągi wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki wifi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne dwa Darty odebrane przez PKP Intercity

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!