XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolejne dwa pociągi Pendolino mają wozić pasażerów od połowy lutego

Kolejne dwa pociągi Pendolino mają wozić pasażerów od połowy lutego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od 15 lutego br. kolejne dwa składy Pendolino zaczną wozić pasażerów - powiedziała PAP Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. Nowe składy Pendolino mają kursować z Warszawy do Wrocławia, Krakowa i Katowic.

Od 14 grudnia 2014 r., wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, do eksploatacji włączono 15 składów Pendolino, z czego 9 wozi pasażerów, a 6 składów znajduje się w rezerwie.

Pierwotnie od 14 grudnia na trasach miało się pojawić 17 składów, a 3 miały zostać w rezerwie. Ze względu na opóźnienia w dostarczaniu składów przez producenta - Alstom, PKP Intercity musiało zmniejszyć liczbę Pendolino na torach.

Jak powiedziała Czemerajda, od 15 marca br. po kolejowych szlakach ma jeździć 17 składów Pendolino, a 3 mają stanowić rezerwę. Dodała, że obecnie w Polsce jest 19 z 20 Pendolino, które kupiła PKP Intercity, z których 16 przeszło już testy wewnętrzne PKP Intercity.

Dzięki Pendolino podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic trwa ok. 2,5 godz., do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mogą rozwijać prędkość 250 km/h. Jednak po polskich torach poruszają się z prędkościami ok. 160 km/h i tylko na Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Zawiercie - Olszamowice o długości ok. 80 km rozwijają prędkość 200 km/h. Ale - jak zapowiada Intercity - docelowo liczba odcinków z najwyższymi prędkościami ma rosnąć.

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Pierwsze osiem składów Alstom miał dostarczyć PKP Intercity 6 maja 2014 r., ale PKP Intercity odmówiło odbioru, ponieważ pociągi nie miały homologacji Urzędu Transportu Kolejowego. Przewoźnik rozpoczął naliczanie kar umownych za niewywiązanie się z kontraktu.

Ostatecznie 29 września 2014 r. PKP Intercity i Alstom, po negocjacjach z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisały umowę w sprawie arbitrażu. Przewiduje ona, że przewoźnik będzie naliczał kary, ale bez potrącania ich z bieżących płatności dla Alstomu. Pieniądze na poczet ewentualnej wygranej przez sądem zostały zabezpieczone gwarancją bankową, z której Intercity będą mogły skorzystać po ewentualnym wygraniu. Dzięki podpisanemu porozumieniu PKP Intercity mogło rozpocząć odbiory Pendolino.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne dwa pociągi Pendolino mają wozić pasażerów od połowy lutego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!