Od 15 lutego br. kolejne dwa składy Pendolino zaczną wozić pasażerów - powiedziała PAP Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. Nowe składy Pendolino mają kursować z Warszawy do Wrocławia, Krakowa i Katowic.
Pierwotnie od 14 grudnia na trasach miało się pojawić 17 składów, a 3 miały zostać w rezerwie. Ze względu na opóźnienia w dostarczaniu składów przez producenta - Alstom, PKP Intercity musiało zmniejszyć liczbę Pendolino na torach.
Jak powiedziała Czemerajda, od 15 marca br. po kolejowych szlakach ma jeździć 17 składów Pendolino, a 3 mają stanowić rezerwę. Dodała, że obecnie w Polsce jest 19 z 20 Pendolino, które kupiła PKP Intercity, z których 16 przeszło już testy wewnętrzne PKP Intercity.
Dzięki Pendolino podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic trwa ok. 2,5 godz., do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mogą rozwijać prędkość 250 km/h. Jednak po polskich torach poruszają się z prędkościami ok. 160 km/h i tylko na Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Zawiercie - Olszamowice o długości ok. 80 km rozwijają prędkość 200 km/h. Ale - jak zapowiada Intercity - docelowo liczba odcinków z najwyższymi prędkościami ma rosnąć.
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Pierwsze osiem składów Alstom miał dostarczyć PKP Intercity 6 maja 2014 r., ale PKP Intercity odmówiło odbioru, ponieważ pociągi nie miały homologacji Urzędu Transportu Kolejowego. Przewoźnik rozpoczął naliczanie kar umownych za niewywiązanie się z kontraktu.
Ostatecznie 29 września 2014 r. PKP Intercity i Alstom, po negocjacjach z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, podpisały umowę w sprawie arbitrażu. Przewiduje ona, że przewoźnik będzie naliczał kary, ale bez potrącania ich z bieżących płatności dla Alstomu. Pieniądze na poczet ewentualnej wygranej przez sądem zostały zabezpieczone gwarancją bankową, z której Intercity będą mogły skorzystać po ewentualnym wygraniu. Dzięki podpisanemu porozumieniu PKP Intercity mogło rozpocząć odbiory Pendolino.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejne dwa pociągi Pendolino mają wozić pasażerów od połowy lutego