Po brytyjskiej Arrivie, której pociągi od przeszło tygodnia kursują na Kujawach, na pasażerski rynek kolejowy ostrzą sobie zęby dwaj inni zagraniczni przewoźnicy: brytyjski Freightliner oraz francuska Veolia.
Rekordziści, tacy jak PKP Intercity, przewieźli natomiast 9,8 proc. więcej pasażerów niż rok temu. - Gdy tylko pojawi się na rynku nisza, natychmiast - zapowiada Rafał Milczarski, dyrektor zarządzający Freightliner Polska.
Wejście Freightlinera w segment pasażerski jest prawdziwym zaskoczeniem. Ta firma bowiem to po EWS druga na Wyspach Brytyjskich kolejowa spółka cargo. W Polsce działa od roku, wożąc m.in. węgiel z kopalni Bogdanka do Elektrowni Kozienice. - Polski rynek jest atrakcyjny, bo oferuje wielkie możliwości rozwoju. Jeżeli można przewozić sprawniej i lepiej, to można też przy okazji zarobić - mówi Milczarski.
Mniej zaskakujące są plany Veolii, o których zresztą mówi się od dawna. Veolia Transport Central Europe to jedno z największych na świecie prywatnych przedsiębiorstw transportowych. W Polsce spółka stawiała do tej pory na przewozy autobusowe.
W ciągu dziewięciu lat działalności udało się jej kupić 14 prywatyzowanych pekaesów i jedno przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej. Teraz próbuje wykorzystać swoje doświadczenie w przewozach pasażerskich w Polsce i podbić rynek szynowy.
Przeszkodą jest jednak Urząd Transportu Kolejowego, który konsekwentnie od dwóch lat odmawia firmie wydania licencji przewozowej, uznając za niewiarygodną finansowo. - Właśnie wygraliśmy sprawę przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku wreszcie otrzymamy licencję - twierdzi Anna Wojtasiewicz z Veolia Transport.
Francuzi upatrują szansę na uzdrowienie kolejowych przewozów regionalnych w Polsce w wiązanej ofercie przewozów autobusów i kolejowych. Ich zdaniem nieopłacalne połączenia kolejowe można zastąpić autobusowymi.
Na celowniku zagranicznych przewoźników znajdują się przede wszystkim aglomeracyjne połączenia na Śląsku, Pomorzu, a także w Warszawie, gdzie planowany jest przetarg na obsługę trasy lotnisko Okęcie - Dworzec Centralny - lotnisko Modlin.
Równie atrakcyjna jest obsługa regionalnych połączeń, którą mogłoby im zlecić samorządy wojewódzkie. Na taki krok odważyło się jak do tej pory tylko woj. kujawsko-pomorskie, które do obsługi części tras wybrało Arrivę. Pozostałe samorządy, wyczekując na efekty liberalizacji na Kujawach, nadal korzystają z usług PKP Przewozy Regionalne.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejne prywatne firmy w przewozach pasażerskich?