PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejne prywatne firmy w przewozach pasażerskich?

Autor: Rynek Kolejowy
17-12-2007 09:18
Kolejne prywatne firmy w przewozach pasażerskich?

Po brytyjskiej Arrivie, której pociągi od przeszło tygodnia kursują na Kujawach, na pasażerski rynek kolejowy ostrzą sobie zęby dwaj inni zagraniczni przewoźnicy: brytyjski Freightliner oraz francuska Veolia.

Zagranicznych przewoźników kusi potencjał polskiego rynku. Po latach spadków rynek wreszcie odbił się od dna. W tym roku - według najświeższych danych ZDG TOR - kolejowe przewozy pasażerskie wzrosły o 4,5 proc. - przypomina "Rynek Kolejowy".
Rekordziści, tacy jak PKP Intercity, przewieźli natomiast 9,8 proc. więcej pasażerów niż rok temu. - Gdy tylko pojawi się na rynku nisza, natychmiast - zapowiada Rafał Milczarski, dyrektor zarządzający Freightliner Polska.

Wejście Freightlinera w segment pasażerski jest prawdziwym zaskoczeniem. Ta firma bowiem to po EWS druga na Wyspach Brytyjskich kolejowa spółka cargo. W Polsce działa od roku, wożąc m.in. węgiel z kopalni Bogdanka do Elektrowni Kozienice. - Polski rynek jest atrakcyjny, bo oferuje wielkie możliwości rozwoju. Jeżeli można przewozić sprawniej i lepiej, to można też przy okazji zarobić - mówi Milczarski.

Mniej zaskakujące są plany Veolii, o których zresztą mówi się od dawna. Veolia Transport Central Europe to jedno z największych na świecie prywatnych przedsiębiorstw transportowych. W Polsce spółka stawiała do tej pory na przewozy autobusowe.

W ciągu dziewięciu lat działalności udało się jej kupić 14 prywatyzowanych pekaesów i jedno przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej. Teraz próbuje wykorzystać swoje doświadczenie w przewozach pasażerskich w Polsce i podbić rynek szynowy.

Przeszkodą jest jednak Urząd Transportu Kolejowego, który konsekwentnie od dwóch lat odmawia firmie wydania licencji przewozowej, uznając za niewiarygodną finansowo. - Właśnie wygraliśmy sprawę przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku wreszcie otrzymamy licencję - twierdzi Anna Wojtasiewicz z Veolia Transport.

Francuzi upatrują szansę na uzdrowienie kolejowych przewozów regionalnych w Polsce w wiązanej ofercie przewozów autobusów i kolejowych. Ich zdaniem nieopłacalne połączenia kolejowe można zastąpić autobusowymi.

Na celowniku zagranicznych przewoźników znajdują się przede wszystkim aglomeracyjne połączenia na Śląsku, Pomorzu, a także w Warszawie, gdzie planowany jest przetarg na obsługę trasy lotnisko Okęcie - Dworzec Centralny - lotnisko Modlin.

Równie atrakcyjna jest obsługa regionalnych połączeń, którą mogłoby im zlecić samorządy wojewódzkie. Na taki krok odważyło się jak do tej pory tylko woj. kujawsko-pomorskie, które do obsługi części tras wybrało Arrivę. Pozostałe samorządy, wyczekując na efekty liberalizacji na Kujawach, nadal korzystają z usług PKP Przewozy Regionalne.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP