Kolejne prywatne firmy w przewozach pasażerskich?

Kolejne prywatne firmy w przewozach pasażerskich?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po brytyjskiej Arrivie, której pociągi od przeszło tygodnia kursują na Kujawach, na pasażerski rynek kolejowy ostrzą sobie zęby dwaj inni zagraniczni przewoźnicy: brytyjski Freightliner oraz francuska Veolia.

Zagranicznych przewoźników kusi potencjał polskiego rynku. Po latach spadków rynek wreszcie odbił się od dna. W tym roku - według najświeższych danych ZDG TOR - kolejowe przewozy pasażerskie wzrosły o 4,5 proc. - przypomina "Rynek Kolejowy".

Rekordziści, tacy jak PKP Intercity, przewieźli natomiast 9,8 proc. więcej pasażerów niż rok temu. - Gdy tylko pojawi się na rynku nisza, natychmiast - zapowiada Rafał Milczarski, dyrektor zarządzający Freightliner Polska.

Wejście Freightlinera w segment pasażerski jest prawdziwym zaskoczeniem. Ta firma bowiem to po EWS druga na Wyspach Brytyjskich kolejowa spółka cargo. W Polsce działa od roku, wożąc m.in. węgiel z kopalni Bogdanka do Elektrowni Kozienice. - Polski rynek jest atrakcyjny, bo oferuje wielkie możliwości rozwoju. Jeżeli można przewozić sprawniej i lepiej, to można też przy okazji zarobić - mówi Milczarski.

Mniej zaskakujące są plany Veolii, o których zresztą mówi się od dawna. Veolia Transport Central Europe to jedno z największych na świecie prywatnych przedsiębiorstw transportowych. W Polsce spółka stawiała do tej pory na przewozy autobusowe.

W ciągu dziewięciu lat działalności udało się jej kupić 14 prywatyzowanych pekaesów i jedno przedsiębiorstwo komunikacji miejskiej. Teraz próbuje wykorzystać swoje doświadczenie w przewozach pasażerskich w Polsce i podbić rynek szynowy.

Przeszkodą jest jednak Urząd Transportu Kolejowego, który konsekwentnie od dwóch lat odmawia firmie wydania licencji przewozowej, uznając za niewiarygodną finansowo. - Właśnie wygraliśmy sprawę przed wojewódzkim sądem administracyjnym. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku wreszcie otrzymamy licencję - twierdzi Anna Wojtasiewicz z Veolia Transport.

Francuzi upatrują szansę na uzdrowienie kolejowych przewozów regionalnych w Polsce w wiązanej ofercie przewozów autobusów i kolejowych. Ich zdaniem nieopłacalne połączenia kolejowe można zastąpić autobusowymi.

Na celowniku zagranicznych przewoźników znajdują się przede wszystkim aglomeracyjne połączenia na Śląsku, Pomorzu, a także w Warszawie, gdzie planowany jest przetarg na obsługę trasy lotnisko Okęcie - Dworzec Centralny - lotnisko Modlin.

Równie atrakcyjna jest obsługa regionalnych połączeń, którą mogłoby im zlecić samorządy wojewódzkie. Na taki krok odważyło się jak do tej pory tylko woj. kujawsko-pomorskie, które do obsługi części tras wybrało Arrivę. Pozostałe samorządy, wyczekując na efekty liberalizacji na Kujawach, nadal korzystają z usług PKP Przewozy Regionalne.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne prywatne firmy w przewozach pasażerskich?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!