Kolejne wodowania statków PŻM

Kolejne wodowania statków PŻM
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

M/s "Jawor" i m/s "Resko" to dwa nowe statki Polskiej Żeglugi Morskiej zwodowane w chińskich stoczniach. Pierwsza jednostka spłynęła na wodę 5 kwietnia, druga pod koniec marca - poinformował w środę doradca dyrektora generalnego PŻM Krzysztof Gogol.

Jak powiedział Gogol, w stoczni Mingde w Nantong niedaleko Szanghaju odbyło się wodowanie trzeciego już z kolei "jeziorowca" dla PŻM - m/s "Resko". Nośność jednostki to 30 tys. DWT. Odbiór statku spodziewany jest w końcu czerwca br. Przy nabrzeżu wyposażeniowym tej samej stoczni stoi również m/s "Drawsko", czyli drugi "jeziorowiec" z serii. Wejście do eksploatacji tej jednostki planowane jest na koniec maja.

Jak podkreślił Gogol, stocznia New Times Shipyard (NTS) w Jingjiang, także koło Szanghaju, dobrze wypełnia swój kontrakt inwestycyjny. Produkowane przez nią 80-tysięczniki typu kamsarmax dla PŻM oddawane są do eksploatacji na kilka miesięcy przed czasem. Armator zamówił w NTS cztery ria kamsarmaksy. Pierwszy - m/s "Giewont" przekazany został armatorowi 7 stycznia br. (pierwotnie miał zostać oddany w maju br.).

5 kwietnia w stoczni NTS zwodowano drugi z serii 80-tysięczników - m/s "Jawor". Statek rozpocznie swoją służbę w PŻM 24 maja br. - na trzy miesiące przed pierwotnym terminem przekazania, zapisanym w kontrakcie. W NTS położono stępkę pod kolejną jednostkę z serii, czyli m/s "Ornak". Ta z kolei jednostka planowana jest do oddania w połowie sierpnia br.

W innej stoczni chińskiej - Sanfu w Taizhou trwa cięcie blach na osiem przyszłych statków PŻM, o nośności 16 tys. 900 DWT każdy. Ta seria jednostek będzie składać się z ośmiu masowców, a ich nazwy pochodzą od nazw polskich rzek. Pierwszy z nich, którego odbiór planowany jest na koniec maja przyszłego roku, będzie nazywał się m/s "Regalica".

"Wielu armatorów, zwłaszcza z sektora kontenerowców, których dotknął kryzys, stara się opóźniać odbiór zamawianych przez siebie statków. Polska Żegluga Morska, w przeciwieństwie do nich, z zadowoleniem odbiera swoje jednostki ze stoczni przed czasem. Dla nowych masowców dział eksploatacji szczecińskiego armatora znajduje od razu zatrudnienie, a obecny poziom stawek frachtowych dla rynku przewozów masowych wciąż pozytywnie wyróżnia się na tle innych sektorów tonażowych" - zaznaczył Gogol.

Według planów armatora, jego flota do 2015 roku wzbogaci się o 34 masowce. Przedsiębiorstwo podpisało kontrakty na ich budowę ze stoczniami w Chinach oraz Japonii. Część starej floty zostanie wycofana; docelowo armator chce dysponować w 2015 roku ok. 80 jednostkami.

PŻM jest największym polskim armatorem oraz jednym z największych w Europie. Posiada 71 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy.

Zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów (m.in. dla zakładów chemicznych w Policach oraz firmy Ciech), węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki. Przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób; ponad 2,3 tys. pracuje na morzu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejne wodowania statków PŻM

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!