Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejne wodowania statków PŻM

Autor: PAP
07-04-2010 17:06

M/s "Jawor" i m/s "Resko" to dwa nowe statki Polskiej Żeglugi Morskiej zwodowane w chińskich stoczniach. Pierwsza jednostka spłynęła na wodę 5 kwietnia, druga pod koniec marca - poinformował w środę doradca dyrektora generalnego PŻM Krzysztof Gogol.

Jak powiedział Gogol, w stoczni Mingde w Nantong niedaleko Szanghaju odbyło się wodowanie trzeciego już z kolei "jeziorowca" dla PŻM - m/s "Resko". Nośność jednostki to 30 tys. DWT. Odbiór statku spodziewany jest w końcu czerwca br. Przy nabrzeżu wyposażeniowym tej samej stoczni stoi również m/s "Drawsko", czyli drugi "jeziorowiec" z serii. Wejście do eksploatacji tej jednostki planowane jest na koniec maja.
Jak podkreślił Gogol, stocznia New Times Shipyard (NTS) w Jingjiang, także koło Szanghaju, dobrze wypełnia swój kontrakt inwestycyjny. Produkowane przez nią 80-tysięczniki typu kamsarmax dla PŻM oddawane są do eksploatacji na kilka miesięcy przed czasem. Armator zamówił w NTS cztery ria kamsarmaksy. Pierwszy - m/s "Giewont" przekazany został armatorowi 7 stycznia br. (pierwotnie miał zostać oddany w maju br.).

5 kwietnia w stoczni NTS zwodowano drugi z serii 80-tysięczników - m/s "Jawor". Statek rozpocznie swoją służbę w PŻM 24 maja br. - na trzy miesiące przed pierwotnym terminem przekazania, zapisanym w kontrakcie. W NTS położono stępkę pod kolejną jednostkę z serii, czyli m/s "Ornak". Ta z kolei jednostka planowana jest do oddania w połowie sierpnia br.

W innej stoczni chińskiej - Sanfu w Taizhou trwa cięcie blach na osiem przyszłych statków PŻM, o nośności 16 tys. 900 DWT każdy. Ta seria jednostek będzie składać się z ośmiu masowców, a ich nazwy pochodzą od nazw polskich rzek. Pierwszy z nich, którego odbiór planowany jest na koniec maja przyszłego roku, będzie nazywał się m/s "Regalica".

"Wielu armatorów, zwłaszcza z sektora kontenerowców, których dotknął kryzys, stara się opóźniać odbiór zamawianych przez siebie statków. Polska Żegluga Morska, w przeciwieństwie do nich, z zadowoleniem odbiera swoje jednostki ze stoczni przed czasem. Dla nowych masowców dział eksploatacji szczecińskiego armatora znajduje od razu zatrudnienie, a obecny poziom stawek frachtowych dla rynku przewozów masowych wciąż pozytywnie wyróżnia się na tle innych sektorów tonażowych" - zaznaczył Gogol.

Według planów armatora, jego flota do 2015 roku wzbogaci się o 34 masowce. Przedsiębiorstwo podpisało kontrakty na ich budowę ze stoczniami w Chinach oraz Japonii. Część starej floty zostanie wycofana; docelowo armator chce dysponować w 2015 roku ok. 80 jednostkami.

PŻM jest największym polskim armatorem oraz jednym z największych w Europie. Posiada 71 statków o łącznej nośności ponad 2 mln ton, w tym masowce, siarkowce oraz promy.

Zajmuje się przewozem ładunków masowych, w tym fosforytów (m.in. dla zakładów chemicznych w Policach oraz firmy Ciech), węgla, zboża, koksu, stali, minerałów. Armator jest także światowym liderem na niszowym rynku przewozów płynnej siarki. Przedsiębiorstwo przewozi ładunki głównie pomiędzy portami obu Ameryk i Europy. Firma zatrudnia ok. 3 tys. osób; ponad 2,3 tys. pracuje na morzu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 104 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP