Premier Federacji Rosyjskiej Dmitrij Miedwiediew podpisał dekret zatwierdzający plan rozwoju usług promowych w regionie Kaliningradu.
Plan przewiduje m.in. budowę trzech promów kolejowych obsługujących stałe połączenie Ust-Ługa (region leningradzki) - Bałtyjsk (obwód kaliningradzki).
Jego realizacja umożliwi przesunięcie dużej części ładunków z obwodu kaliningradzkiego, transportowanej dotąd do zachodniej Rosji tranzytem przez Litwę i Białoruś, czyli bez przekraczania granic krajów trzecich.
Harmonogram zakłada, że trzy promy zostaną zbudowane do roku 2020 i sfinansowane z budżetu federalnego oraz kredytów. Łączny koszt tej inwestycji ma wynieść 14,1 mld rubli, z czego 5,1 mld wniesie budżet państwa.
Za zawarcie umowy w sprawie dopięcia budżetu planu budowy promów odpowiedzialny jest m.in. Gazprombank.
Obecnie na linii Bałtijsk - Ust-Ługa kursują dwa rosyjskie promy kolejowe.
Dodajmy, że jest to kolejny krok w realizacji polityki rosyjskiej, zakładającej przesuwanie obsługi towarów w handlu zagranicznym z portów nadbałtyckich do krajowych. Efektem tych działań jest zmniejszenie przeładunków w portach Estonii, Łotwy i Litwy, a także mniejsze przewozy ładunków kolejami tych krajów – oraz Białorusi - w tranzycie.
Strona rosyjska nie informuje jednak, jak przedstawia się efektywność transportu, omijającego tradycyjne kierunki potoków ładunków w tranzycie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejny krok Rosji w omijaniu portów krajów nadbałtyckich