Za ponad 20 lat, w 2030 roku kolej w Polsce ma wyglądać inaczej – taka jest główna myśl i główny cel stworzenia „Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku”.
Główne założenia „Master Planu” przedstawił zgromadzonym dr inż. Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa (CNTK), które opracowało dokument w konsorcjum z Zespołem Doradców Gospodarczych „TOR” i firmą Ernst&Young.
„Master Plan” jest strategicznym dokumentem planistycznym, pozwalającym władzom Państwa i podmiotem gospodarującym w polskim transporcie kolejowym podejmować zadania inwestycyjne oraz stworzyć harmonogram realizacji innych zdań, szczególnie w zakresie: projektowania i przygotowania inwestycji, budowy i modernizacji infrastruktury, racjonalnego zagospodarowania zbędnej części istniejącej infrastruktury, świadczenia usług przewozowych, zarządzania infrastrukturą kolejową i jej utrzymania.
Konieczność opracowania tego dokumentu wynika z decyzji Komisji Europejskiej; powstawał on w ścisłej współpracy z nią. Na jego podstawie Komisja będzie mogła oceniać i aktualizować zmiany zachodzące w polskim systemie transportu kolejowego oraz decydować o poziomie wsparcia na jego poprawę.
Minister Engelhardt i dr inż. Massel podkreślali, że jeśli uda się zrealizować złożenia „Master Planu” to nastąpi poprawa konkurencyjności kolei w stosunku do innych gałęzi transportu (szczególnie drogowego i lotniczego), klienci odczują podniesienie poziomu usług i zagwarantowane będzie stabilne finansowanie infrastruktury kolejowej.
Wśród priorytetów „Master Planu” znalazły się: lepszy dostęp do transportu kolejowego w przewozach pasażerskich i towarowych, szerokie wykorzystanie infrastruktury kolejowej, wzrost przewozów koleją w miastach, poprawa standardu obsługi pasażerów na dworcach, stacjach i przystankach oraz ułatwienia dla osób niepełnosprawnych podróżujących koleją.
Po zakończeniu procedur związanych z konsultacjami społecznymi i konsultacjami międzyresortowymi, „Master Plan” zostanie przyjęty w drodze uchwały przez Radę Ministrów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kolejny "Masterplan" dla kolei