Kolejowa inwestycja w Międzylesiu zbliża się do końca

Kolejowa inwestycja w Międzylesiu zbliża się do końca
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Prowadzona przez PLK S.A. Oddział Regionalny we Wrocławiu modernizacja układu torowego i elektryfikacja stacji Międzylesie i szlaku Międzylesie – Granica Państwa zbliża się do końca.

We wrześniu 2008r planowane jest wznowienie ruchu pociągów w komunikacji krajowej. W listopadzie elektryfikacje granicznego odcinka do Lichkova kończą Czesi. Dla przewoźników powstaje szansa na stworzenie nowej atrakcyjnej oferty przewozowej pomiędzy Polską i Czechami - pisze "Rynek Kolejowy".

Na objętej inwestycją trasie leży już nowy tor. Od granicy do stacji rozwieszona jest sieć trakcyjna. Obecnie trwają prace modernizacyjne na odcinku Domaszków – Międzylesie. W czerwcu Skanska D.S na tym szlaku wzmocniła nasyp. U jego podstawy posadowiono 113 żelbetowych pali o średnicy 100 cm i długości 13,5 m do 15,5 m. spiętych oczepem. Podobną metodą zlikwidowano już osuwiska na odcinku granicznym.

W lipcu zabudowano nowe przęsła wiaduktu stalowego, a Oddział Budownictwa Hydroinżynieryjnego Skanska z Krakowa wykonał przepust z kamienną kaskadą i kilkudziesięciometrowym bystrotokiem.

W budynku nastawni dysponującej powstaje centrum sterowania, wyposażone w komputerowy system urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Stąd będzie realizowana obsługa m.in. 54 rozjazdów, przejazdu kategorii A, zmodernizowanego oświetlenia stacji i EOR. Uwzględniono również współpracę z urządzeniem DSAT do diagnostyki taboru.

Koszt robót budowlano montażowych wynosi 100,6 mln zł. Prace zgodnie z harmonogramem realizuje Konsorcjum Skanska S.A. Polska oraz Skanska D.S. Republika Czeska.

Oczekiwany efekt to m.in. dostosowanie linii do standardów technicznych AGTC oraz dostosowanie do dyrektywy UE dotyczącej interoperacyjności linii. Oczywiście nastąpi likwidacja ograniczeń prędkości jazdy pociągów, podniesienie bezpieczeństwa i zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury.

Nietypowe rozwiązania zastosował wykonawca przy osuwisku za stacją Międzylesie. Na bazie 30 pali o średni. 1000 mm długości 11,75 m, formowanych w gruncie powstał oczep - zbrojona płyta 70,0 m x 6,0 m x 1,0 m, Betonowanie ciągłe wykonano w czasie 15 godzin.

W październiku po torze ułożonym od Domaszkowa do Międzylesia wożono wagonami tłuczeń. Podobnej operacji przewozu wagonami materiałów sypkich, kruszyw i tłucznia nie można było przeprowadzić latem 2007r. na jednotorowej, prowadzonej miejscami po osiemnastometrowym nasypie, linii Międzylesie - Granica Państwa. Tam codziennie kursowało kilkadziesiąt wielotonowych pojazdów, które przewiozły 200 000 ton materiałów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejowa inwestycja w Międzylesiu zbliża się do końca

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!