XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kolejowe dylematy na własne życzenie

Kolejowe dylematy na własne życzenie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Problem nie w tym, czy na rynku dostawców taboru kolejowego w Polsce jest miejsce dla PESY lub dla Newagu, jak ostatnio podnoszono. Rzecz w tym, aby istniał popyt na tabor kolejowy w kraju, który dysponuje ponad 19 tys. km linii kolejowych.

Ostatnie lata to widoczny postęp w wymianie, na nowoczesne, pociągów i wagonów pasażerskich. U przewoźników towarów marnie. Największy nasz przewoźnik od dłuższego czasu prezentuje się jako drugi w Europie. Dlaczego więc nie zamawia może nie kilkaset lokomotyw w jednym pakiecie na okres np. 5 lat, jak to robią czołowi europejscy przewoźnicy, ale choćby po kilkadziesiąt rocznie. W ostatnich latach zakupy przewoźników towarów to zaledwie ok. 400 wagonów i kilkanaście lokomotyw. A popatrzmy na założenia rządowe z 2008 roku. Na tabor do przewozów towarowych wydatki winny wynieść: w okresie 2011 - 2015 prawie 900 mln zł rocznie, a w latach 2016 - 2020 ponad 1,4 mld zł w każdym z lat. To oznaczałoby na ten rok zakupy ok. 2000 wagonów i 70 lokomotyw. Byłaby to pełnia szczęścia dla producentów taboru. Tak więc nie tylko PESA i Newag miałyby zapełnione portfele zamówień lokomotyw na kilka lat, ale i inne firmy, a dodatkowo odżyć mogłaby, zupełnie zanikająca, produkcja wagonów w Polsce.

Jaka jest rzeczywistość? Założenia z 2008 roku to ok.360 mln ton przewozów towarów transportem kolejowym w Polsce w 2015 roku. Przewiezionych w nim zostało 225 mln ton. Te brakujące, prawie 135 mln ton, znalazły się na drogach. Oznacza to też ok. 1 mld zł mniej dla PKP PLK z tytułu udostępnienia przewoźnikom infrastruktury. I tych ton i tej presji na infrastrukturę kolejową dzisiaj brakuje. Zestawienie liczb: ponad 1,5 mld ton rocznie na drogach i nieco ponad 200 mln ton na kolei powoduje nieustanne zainteresowanie decydentów drogami, jako inwestycjami bardziej efektownymi do prezentowania i, co ważne, zamykającymi się w ramach kadencji.

Przyszłe lata pokażą, jak poważne będą konsekwencje zaniechań w kolejowym transporcie towarów.

Samochody osobowe, których w Polsce mamy ok. 600 na 1000 mieszkańców, oraz ciężarowe nie zmieszczą się na planowanej do wybudowania sieci dróg.

Nie ma alternatywy dla konieczności wzrostu roli kolei w przewozach towarów. Im wcześniej to sobie uświadomimy i podejmiemy konkretne, efektywne przedsięwzięcia, tym lepiej. Żeby jednak kolej mogła być w tym obszarze atrakcyjna, spełniony być musi wymóg podstawowy: winna dysponować infrastrukturą, odpowiadającą na wysokie wymagania przewoźników. To warunek podstawowy. Tabor kolejowy, jak pokazują nawet krajowe doświadczenia, nie byłby problemem.

Czy taką infrastrukturę potrafimy zapewnić? Rzeczywistość pokazuje, jak niebezpieczne jest ograniczenie inwestycji kolejowych w obecnym i 2017 roku. To też jednoznacznie wskazuje na potrzebę, niespotykanej dotychczas, koncentracji na efektywnym rozwiązywaniu występujących problemów.

Wydaje się, że do 2023 roku jest jeszcze szansa na pełne wykorzystanie środków z II perspektywy unijnej. Jednak lata 2014 - 2017 to okres zastoju w ich zagospodarowaniu a nadrobienie zaległości w kolejnych będzie niezwykle trudne. A na drogach coraz tłoczniej.

Krzysztof Niemiec, Wiceprezes Zarządu Track Tec SA
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kolejowe dylematy na własne życzenie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!