PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kolejowe firmy chcą kontroli cen prądu

Autor: Gazeta Prawna
27-03-2009 04:31

Aby wymusić konkurencję i odbierać prąd od innej niż PKP Energetyka firmy, spółki kolejowe muszą zainstalować liczniki energii w ponad 1,8 tys. lokomotyw. Nie mają pieniędzy, więc chcą zmienić system opłat za prąd.

Kolejowe firmy transportowe chcą, żeby regulator rozważył przywrócenie kontroli cen sprzedaży energii dla potrzeb trakcyjnych - pisze "Gazeta Prawna". Liczą, że będzie to możliwe, jeśli okaże się, że obecny i jedyny dostawca PKP Energetyka jest monopolistą na rynku sprzedaży prądu dla przewoźników na polskiej sieci linii kolejowych. Przewoźnicy z Izby Gospodarczej Transportu Lądowego (IGTL) zwrócili się do Urzędu Regulacji Energetyki, aby ten wystąpił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o ustalenie, czy tak właśnie jest.
- Wysłaliśmy pismo izby do UOKiK i badamy sytuację. Będziemy sprawdzać, czy nie ma barier ograniczających innym sprzedawcom dostęp do rynku energii trakcyjnej. Zależy nam na otwarciu tego rynku na konkurencję - mówi Mariusz Swora, prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Wystąpienie przewoźników do regulatora to reakcja na podwyżki cen energii, które zbiegły się ze spadkiem przewozów. IGTL twierdzi, że od stycznia 2008 roku do stycznia 2009 roku PKP Energetyka podnosiła przewoźnikom ceny energii sześć razy, z poziomu 141,94 zł za 1 MWh do 273,84 zł za 1 MWh. Obecnie tylko PKP Energetyka sprzedaje kolejarzom energię trakcyjną. W 2008 roku to było około 2,5 TWh, co stanowiło prawie 73 proc. sprzedanej przez firmę energii i dało jej nieco ponad 20 proc. przychodów. Licząc po cenach detalicznych, rynek energii trakcyjnej jest teraz warty ponad 600 mln zł netto.

PKP Energetyka twierdzi, że nie ogranicza innym sprzedawcom dostępu do rynku.

- Każdy sprzedawca, który podpisze z nami generalną umowę dystrybucyjną, może, korzystając z naszej sieci, sprzedawać energię przyłączonym do niej odbiorcom, także przewoźnikom kolejowym. Jednak warunkiem niezbędnym, jaki musi spełnić przewoźnik, chcący swobodnie wybierać sprzedawcę energii, jest konieczność wyposażenia lokomotywy w odpowiednie liczniki energii - wyjaśnia Grzegorz Grabowski, członek zarządu PKP Energetyka.

Teraz tych liczników elektrowozy nie mają. Przewoźnicy rozliczają się z PKP Energetyka w dosyć skomplikowany sposób na podstawie tzw. pracy przewozowej.

Korzystanie z prawa wyboru sprzedawcy energii wymaga inwestycji.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 355 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP