Połączone komisje sejmowe: infrastruktury i finansów publicznych zarekomendują Sejmowi przyjęcie rozwiązań, przyznających województwom w latach 2016-2020 dofinansowanie na zakup, modernizację i naprawy taboru kolejowego w wysokości 100 mln zł rocznie.
Nowelizacja ma przyznać przez najbliższe pięć lat (dofinansowanie będzie rozliczane jeszcze po 2020 r.) województwom w sumie 100 mln zł rocznie na rozwój kolejnictwa ze środków Funduszu Kolejowego, zarządzanego przez państwowy bank BGK. Jak wyjaśnił przewodniczący komisji infrastruktury i jednocześnie wnioskodawca projektu Stanisław Żmijan (PO) takie wsparcie było już stosowane w latach 2009-2015, a nowelizacja ustawy ma zapewnić kontynuację tego rządowego programu.
Jak wyjaśnił nowelizacja wprowadza jednak dwie istotne zmiany, których nie było w dotychczasowych rozwiązaniach. W latach 2016-2020 mają obowiązywać dodatkowe kryteria, na podstawie których będzie ustalana wysokość dofinansowania dla województw. Są to: liczba mieszkańców i sytuacja ekonomiczna województwa.
Według wstępnych wyliczeń resortu infrastruktury przedstawionych posłom wysokość rocznego dofinansowania wyniesie dla województw: kujawsko-pomorskiego około 8,1 mln zł: lubelskiego - 12,3 mln zł; lubuskiego - 5,7 mln zł; łódzkiego 5,5 mln zł; małopolskiego 7,2 mln zł; opolskiego - 4,9 mln zł; podkarpackiego 12,6 mln zł; podlaskiego 7,9 mln zł, pomorskiego - 3,3 mln zł; śląskiego - 5,7 mln zł; świętokrzyskiego - 8,9 mln zł; warmińsko-mazurskiego - 9,6 mln zł, zachodniopomorskiego - 8,4 mln zł. Według wstępnych założeń MIR województwa: dolnośląskie i mazowieckie nie dostaną dofinansowania z Funduszu Kolejowego a wielkopolskie dostanie tylko 55 tys. zł rocznie.
Jak zapewnił Żmijan takie dofinansowanie ma poprawić jakość świadczonych usług przez przewoźników kolejowych w regionach (głównie spółkę Przewozy Regionalne należąca do samorządów wszystkich województw). W jego ocenie beneficjentami tego dofinansowania będą pasażerowie.
Sławomir Żałobka, wiceszef MIR poinformował, że spółka przewozy regionalne przewozi codziennie 300 tys. osób, co stanowi 30 proc. rynku przewozów kolejowych w Polsce. Odpowiadając na pytania posłów o otwarcie w przyszłości rynku usług kolejowych i konieczność konkurowania na rynku polskim z podmiotami zagranicznymi zapewnił, że dofinansowanie poprawi konkurencyjność Przewozów Regionalnych.
Żmijan w rozmowie z PAP przyznał, że projekt nowelizacji został wniesiony z inicjatywy komisji infrastruktury, a nie rządu, ze względu na kończącą się kadencję Sejmu. Wprowadzenie projektu przez komisję jest szybsze niż przez ścieżkę rządową, gdzie wymagana jest procedura uzgodnień międzyresortowych.