XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Koncepcja programowa S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą jesienią

Koncepcja programowa S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą jesienią
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W październiku br. katowicki oddział GDDKiA ma dysponować tzw. koncepcją programową dla ok. 40-km nowej ekspresowej trasy S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą w woj. śląskim. Dokument ten określi wymagania przetargu na budowę, który ma zostać ogłoszony w 2019 r.

  • Przetarg będzie jednym z ostatnich etapów przygotowań do realizacji tej szacowanej na ponad 3 mld zł inwestycji. 
  • Odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej ma być dwujezdniową trasą o parametrach drogi ekspresowej - w całości wytyczoną nowym śladem.
  • Wraz z nią mają powstać obwodnice Oświęcimia i Bierunia.

Ekspresowa trasa jest potrzebna, ponieważ istniejąca droga krajowa nr 1 przez Tychy, Pszczynę, Goczałkowice i Czechowice-Dziedzice od lat już nie wytrzymuje natężenia ruchu. Problemem są m.in. liczne skrzyżowania ze światłami. Szczególnie korkuje się odcinek od Pszczyny do Goczałkowic.

Droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej ma połączyć istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.

Odcinek Kosztowy - Suchy Potok to najdłuższy z czterech fragmentów trasy S1 przeznaczonych do realizacji w obecnym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.

Koncepcja programowa tego przygotowywanego od lat przedsięwzięcia wskaże główne założenia do rozwiązań projektowych i technologii budowy; określi wytyczne dla projektu budowlanego. Drogę do ogłoszenia przetargu na koncepcję otworzyło podpisanie przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programu inwestycji - w marcu ub. roku. W postępowaniu na wybór wykonawcy spłynęło dziewięć ofert.

Najtańszą z nich, za niecałe 5,7 mln zł brutto, złożyła firma Multiconsult Polska. Jak przekazał PAP rzecznik katowickiego oddziału Dyrekcji Marek Prusak, umowę z tym wykonawcą podpisano 22 listopada ub. roku. Oznacza to, że zgodnie z zamówieniem koncepcja powinna być gotowa w październiku br., a przez kolejnych dziesięć miesięcy będzie biegł dziesięciomiesięczny termin, w którym firma będzie wspierała GDDKiA w trakcie przetargu na roboty budowlane - wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom.

Wcześniej przez lata trwały spory wokół przebiegu drogi. Wypracowany w następstwie protestów przeciw wcześniejszym propozycjom "wariant E" GDDKiA przedstawia jako kompromis między oczekiwaniami środowiska górniczego, możliwościami technicznymi, a także możliwościami obejścia terenu byłego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau czy terenów Natury 2000.

Zgodnie z ostatecznymi ustaleniami liczący 39,7 km odcinek S1 niemal w całości pobiegnie przez woj. śląskie. Do woj. małopolskiego ma dochodzić licząca ok. 10 km dwujezdniowa obwodnica Oświęcimia. W ramach inwestycji zaplanowano też osobną obwodnicę Bierunia - ok. 4 km.

Docelowo w pełni ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim połączy węzeł z autostradą A1 w pobliżu lotniska Katowice w Pyrzowicach i granicę ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.

Aby dokończyć całą arterię, potrzebna jest także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko - Podwarpie (ok. 9,5 km - po unieważnieniu pierwszego przetargu na budowę, ogłaszany ma być kolejny); przebudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km - trwa projektowanie) oraz budowa - też w nowym przebiegu obwodnicy Węgierskiej Górki (8,5 km - przetarg w trybie "projektuj i buduj" ogłoszono w środę).

Realizację wszystkich tych inwestycji przewiduje aktualny Program Budowy Dróg Krajowych. Podczas poniedziałkowej uroczystości podpisania polsko-słowackiego memorandum nt. inwestycji transportowych minister Adamczyk deklarował, że pełny przebieg ekspresowej trasy S1 będzie gotowy do końca 2022 r.

W poniedziałkowym komunikacie resort infrastruktury poinformował, że ogłoszenie przetargu na odcinek S1 z Mysłowic do Bielska-Białej "o wartości ponad 3 mld zł zaplanowano w 2019 r.".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koncepcja programowa S1 między Mysłowicami a Bielskiem-Białą jesienią

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!