PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Koniec kolei magnetycznych

Autor: Gazeta Wyborcza
09-04-2008 09:20
Koniec kolei magnetycznych

Niemieckie konsorcjum Transrapid wybudowało więc w 2003 r. na zamówienie władz Szanghaju pierwszą i jedyną jak do tej pory komercyjną linię kolei magnetycznej łączącą centrum miasta z portem lotniczym Pudong

Miała wytyczać przyszłość kolejnictwa i sprawić, że podróż pociągiem będzie równie szybka jak lot samolotem. Niestety, po niemal 40 latach od rozpoczęcia prac nad koleją magnetyczną, nawet najwięksi jej entuzjaści, Niemcy, wycofują się z planów jej komercyjnego zastosowania.

A miało być tak pięknie. W 2002 roku niemieckie konsorcjum Transrapid postanowiło wybudować przy finansowym wsparciu rządu federalnego pierwszą komercyjną linię superszybkiej kolei magnetycznej w Europie. 37-kilometrowy odcinek połączyć miał centrum Monachium z lotniskiem, skracając podróż do zaledwie kilku minut. Niestety, początkowe szacunki kosztów opiewające na sumę prawie 2 mld euro okazały się zaniżone co najmniej o połowę. Dwa tygodnie temu projekt ostatecznie upadł, grzebiąc marzenia Niemców na kolejową dominację w Europie - pisze "Gazeta Wyborcza".
Nad technologią kolei magnetycznej od dziesięcioleci pracują największe potęgi gospodarcze świata. I wciąż przegrywają z kosztami. Cztery dekady prac badawczych w Japonii pochłonęły ponad 2,4 mld dolarów, a do dziś działa zaledwie jeden 18-kilometrowy tor testowy, na którym co kilka lat poprawiany jest rekord prędkości kolei, dziś wynoszący 581 km/godz. Choć japoński rząd zapewnia, że wspiera rozwój kolei magnetycznej z całych sił, nie pali się do wyłożenia 85 mld dolarów na 500-kilometrową komercyjną linię łączącą Tokio z Osaką. Może dlatego, że czas przejazdu pociągu skróciłby się do godziny z zaledwie... dwóch godzin - tyle bowiem czasu zajmuje dziś pokonanie tej trasy zwykłym pociągiem elektrycznym.

Podobne problemy finansowe mają inne kraje. Wspomniane wyżej Niemcy mimo doświadczenia w budowie kolei magnetycznej nie mogą zdecydować się na wyłożenie miliardów na własną linię komercyjną. W Stanach Zjednoczonych projekty pierwszej linii łączącej budynki Uniwersytetu Old Dominion wciąż pozostają wyłącznie na papierze, a działający przez 11 lat na lotnisku w Birmingham w Wielkiej Brytanii 600-metrowy odcinek kolei magnetycznej został zlikwidowany już w 1996 roku ze względu na częste usterki.

Gigantyczne koszty generowane są przez technologię lewitacji magnetycznej, która stoi za superprędkościami magleva (jak nazwano w skrócie kolej magnetyczną od zbitki dwóch angielskich słów: magnetic i levitation). Maglev nie jedzie bowiem po szynach (bo ich nie ma), lecz unosi się nad torem. Jest to możliwe dzięki elektromagnesom zainstalowanym w torze oraz na spodzie pociągu, które wytwarzając pole magnetyczne, utrzymują pociąg na stałej wysokości mniej więcej 10 cm nad ziemią. Dodatkowe elektromagnesy umieszczone wzdłuż toru przyspieszają lub spowalniają pociąg.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 612 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP