Koniec samowolki na niebie. JSW Innowacje stworzy system kontroli dronów

Koniec samowolki na niebie. JSW Innowacje stworzy system kontroli dronów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Latanie dronami stanie się bezpieczniejsze. Zarówno dla ich operatorów jak i dla wszystkich, nad którymi takie maszyny potencjalnie mogą latać. Zautomatyzowany system kontroli lotów bezzałogowców powstanie na Śląsku. Wspólnie stworzy go Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Katowice Airport , Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz JSW Innowacje. Pieniądze na ten cel popłyną m.in. z Unii Europejskiej.

  • Chodzi o skonstruowanie systemu, który pozwoli na autonomiczny nadzór nad ruchem dronów nad miastami na niskich wysokościach.
  • Opracowanie go jest dla Unii Europejskiej priorytetem. Kontrolę nad lotami samolotów mamy pełną. Z wiedzą na temat lotów dronów bywa różnie.
  • System ma poprawić bezpieczeństwo nad miastami - maszyny pilotowane często przez pasjonatów i amatorów będą się wzajemnie "widziały" oraz omijały strefy zastrzeżone, co de facto oznacza, że w tychże strefach państwo może przejąć kontrolę nad ruchem tych maszyn.
  • Według naszych informacji kluczową rolę w projekcie otrzymała firma JSW Innowacje, która odpowiadać ma za stworzenie poligonu doświadczalnego.


Problem z bezpieczeństwem lotów na niskich wysokościach pojawił się wraz z wzrostem popularności dronów. Coraz tańsze, coraz prostsze w pilotażu zaczęły zagrażać bezpieczeństwu zwykłych ludzi… ale i samym sobie. 

Liczba wydanych pozwoleń na latanie dronami najlepiej obrazuje skalę zagadnienia. Pięć lat temu ULC wydał trzy takie dokumenty. W zeszłym roku było ich już ponad 3 tysiące.

- System, nad którym zaczniemy prace, ma być w pełni zautomatyzowany. Bez ingerencji człowieka. Drony będą mogły się wzajemnie „widzieć”, a dzięki temu omijać. Jednocześnie nie będą mogły wlecieć w obszary zastrzeżone, takie jak lotniska czy obszary z dużym skupiskiem ludzi – tłumaczy w rozmowie z WNP.PL Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

 Obecnie o bezpieczeństwo lotu, jeśli w ogóle, dbają indywidualnie pilotujący drony. Część korzysta z popularnej aplikacji, gdzie można zgłosić przelot. Większość robi to jednak "na oko" - obserwując czy komuś nie przeszkodzi się w trwającym już locie.

Opracowanie takiego systemu kontroli jest dla Brukseli priorytetem. Dlatego też to Unia w większości finansuje prace nad tym projektem. Kwota na razie owiana jest tajemnicą.

Poligon na kopalni


Według naszych informacji kluczową rolę w projekcie stworzenia systemu  otrzymała firma JSW Innowacje. To młoda spółka-córka Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

 
Na terenach poprzemysłowych został stworzony poligon doświadczalny, na którym będzie można odwzorować realne warunki panujące podczas latania dronami nad gęsto zabudowanym terenami. 

 To pierwszy w Unii Europejskiej tego typu demonstrator.

 Jednym z głównych „udziałowców” projektu jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.

 - Zależy nam, by być niejako Doliną Krzemową dla dronów w polskiej gospodarce. To może być coś, co Metropolię i miasta Metropolii będzie mogło w przyszłości napędzać - mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w trakcie  dyskusji nt. dronów Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM.

 


Zresztą ULC tym aspiracjom głośno przyklaskuje. Specyfika miast Górnego Śląska - ich liczba i sąsiedztwo - powoduje, że latanie bezzałogowcami nad nimi nie należy do najprostszych. Udane testy budowanego systemu w województwie śląskim to niemal gwarancja jego skutecznego działania w innych regionach kraju.

- Na razie loty dronami odbywają się punktowo. Musimy być przygotowani na to, że częstotliwość i skala tych operacji się znacznie zwiększy. Z punktu widzenia bezpieczeństwa powstanie naszego systemu jest priorytetowe - dodaje prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W projekt angażuje się też Katowice Airport, dla którego drony w bezpośredniej przestrzeni lotniska to spory problem. 

Do chwili oficjalnego podpisania umowy ze wszystkim stronami władze portu nie chcą się jednak wypowiadać nt. założeń przyszłego systemu.

Kiedy start projektu?


To pytanie, które z niecierpliwością powtarzają sobie w siedzibach instytucji - sygnatariuszy umowy „dronowej”. Wszystko miało być już jasne w połowie maja br. Teraz strony liczą, że uda się sprawę dopiąć w przyszłym miesiącu. 

Na co więc czekamy? Jak mówi nam jeden z zainteresowanych - na wolną chwilę w kalendarzu Mikołaja Wilda, wiceministra infrastruktury. Na razie pochłonięty jest obowiązkami związanymi z projektem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koniec samowolki na niebie. JSW Innowacje stworzy system kontroli dronów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!