Koniec z dotowaniem drogowych przewoźników

Koniec z dotowaniem drogowych przewoźników
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

System, w którym kierowcy płacą za każdy przejazd autostradą, to jedyne sprawiedliwe rozwiązanie - przekonuje resort infrastruktury.

Resort infrastruktury promuje nowelizację ustawy o drogach publicznych, którą dziś, 11 czerwca, ma zająć się Sejm - informuje "Puls Biznesu". Nowe prawo przewiduje zniesienie winiet dla ciężarówek i wprowadzenie opłat na autostradach, a w przyszłości także na ekspresówkach.

- Obecnie z opłat winietowych przekazujemy rekompensaty autostradowym koncesjonariuszom. Tyle że winieta jednodniowa kosztuje 27 zł, a płatność może sięgnąć aż 190 zł. W rezultacie już w tym roku może zabraknąć nawet 150 mln zł - uważa Tadeusz Jarmuziewicz, wiceminister infrastruktury.

Z danych ministerstwa wynika też, że w 2012 r. koncesjonariuszom trzeba będzie zapłacić 2,5 mld zł. Dochody z winiet byłyby sporo niższe, a manko wyniosłoby 1,64 mld zł.

Resort uważa też, że obecny system jest nie tylko zbyt drogi dla budżetu, ale także niesprawiedliwy.

- Obecny system oznacza, że użytkownicy dróg dotują wybraną grupę przewoźników - także zagranicznych, którzy korzystają z autostrad koncesyjnych - twierdzi Tadeusz Jarmuziewicz.

Zupełnie inaczej sprawę widzą koncesjonariusze i przewoźnicy. Zgodnie twierdzą, że na nowych rozwiązaniach państwo straci. Koncesjonariusze uważają, że nowe prawo pogorszy ich sytuację finansową i myślą o roszczeniach wobec skarbu. Przewoźnicy twierdzą, że przeniosą się na lokalne, bezpłatne drogi, co spowoduje wzrost wydatków na ich utrzymanie i remonty - będzie też bolesne dla lokalnych społeczności.

Kolejną sporną kwestią są opłaty za przejazd szybkimi trasami. Przewoźnicy pro- testują przeciwko - zapisanemu w nowelizacji drogowej ustawy - wprowadzeniu maksymalnej opłaty za przejazd wysokości 2,5 zł/km.

Resort infrastruktury podkreśla, że ta stawka będzie dotyczyć tylko pojazdów nienormatywnych. Ministerstwo chciałoby wprowadzić stawki wysokości 46 gr/km dla ciężarówek na autostradzie i 36 gr na ekspresówce. Na drogach współfinansowanych z kasy unijnej może być jeszcze taniej: na przykład na A2 Konin - Stryków stawka może sięgnąć 26 gr/km.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Koniec z dotowaniem drogowych przewoźników

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!