W konińskim ratuszu zaprezentowana została koncepcja budowy w Koninie kolejowego terminalu kontenerowego.
Na zlecenie prezydenta naukowcy z Instytutu Logistyki i Magazynowania (ILiM) w Poznaniu zbadali zasadność lokalizowania terminalu w Koninie. Wyniki badań (wstępne) przedstawili 3 grudnia. Zdaniem Andrzeja Sybisa, zastępcy prezydenta miasta, „pomysł wart jest nie tylko uwagi, ale też realizacji”.
W spotkaniu informacyjnym uczestniczyli przedstawiciele PKP Cargo, samorządowcy Konina i gmin ościennych, naukowcy z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu oraz firmy zainteresowane korzystaniem z przyszłego terminalu.
W kraju działają trzy zaledwie trzy centra logistyczne jako podmioty prawa handlowego – poinformował dr inż. Ireneusz Fechner (IliM). Szybko natomiast są budowane magazyny. W kraju ich powierzchnia przekroczyła już 5 mln m2. Spośród terminali kontenerowych na uwagę zasługuje terminal w Sławkowie, w zasadzie jeszcze projektowany, ale już szybko się rozwijający. Zdaniem I. Fechnera: - Podobnie jak w Sławkowie może być w Koninie. Zwłaszcza, że terminal koniński będzie miał możliwość efektywnego oddziaływania w promieniu 50 km. Najbliższe terminale kontenerowe są w Poznaniu i Łodzi, zapowiadana jest budowa terminalu w Kutnie.
- Kolejowy terminal kontenerowy w Koninie jest potrzebny – twierdził Mirosław Nowak z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Koninie. Na poparcie twierdzenia przytaczał argumenty: miejsce na jego lokalizację, przy stacji kolejowej w Koninie, dzieli niewielka odległość od autostrady A2, dobre skomunikowanie z węzłami autostrady w Modle Królewskiej i Wielkopolskim Centrum Logistycznym, położonym przy tym węźle oraz z węzłem w Żdżarach, na skrzyżowaniu z drogą krajową Konin – Turek. W tym miejscu gmina Stare Miasto tworzy strefę przemysłową o powierzchni 160 ha. Autostrada A2 i linia kolejowa Warszawa – Berlin stanowią składowe części drugiego paneuropejskiego korytarza transportowego, którym coraz więcej kursuje pociągów kontenerowych do i z Chin. Przewozy kontenerowe tą trasą skracają ich transport z Chin o około 20 dni w porównaniu do transportu morskiego.
Tomasz Kowalewski, inicjator organizacji i budowy Wielkopolskiego Centrum Logistycznego, od wielu lat przekonywał, że „budowa kolejowego terminalu kontenerowego usprawni obsługę logistyczną Konina. Tu działają dziesiątki firm, korzystających z transportu kontenerowego, w WCL oferujemy nowoczesne powierzchnie magazynowe, wraz z szeroką gamą usług magazynowych, wreszcie tuż obok terminalu swoje centrum zlokalizowała jedna z europejskich firm logistycznych i deklaruje rozbudowę, jeśli terminal powstanie, zaś prezydent miasta pracuje nad przygotowanie terenów inwestycyjnych w północnej części Konina. W tej sytuacji budowa kolejowego terminalu kontenerowego staje się wręcz koniecznością. Teraz mamy szansę to zrealizować. Musimy jednak pamiętać, że jest to przedsięwzięcie biznesowe, które z całą pewnością posłuży rozwojowi miasta”.
Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 32 mln zł. Przypomnijmy, że podpisani pod listem intencyjnym deklarowali współpracę w zakresie działań związanych z budową i funkcjonowaniem terminalu na wolnych terenach stacji Konin. Tereny te należą do Grupy PKP SA. Miejmy nadzieję, że inne miasta, choćby Kutno, Kalisz czy Września nas nie wyprzedzą.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Konin: dyskusja o terminalu PKP Cargo