Konin: dyskusja o terminalu PKP Cargo

Konin: dyskusja o terminalu PKP Cargo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W konińskim ratuszu zaprezentowana została koncepcja budowy w Koninie kolejowego terminalu kontenerowego.

W październiku list intencyjny w sprawie jego budowy podpisali: prezydent Konina, PKP Cargo i Wielkopolskie Centrum Logistyczne (WCL) - informuje "Rynek Kolejowy".

Na zlecenie prezydenta naukowcy z Instytutu Logistyki i Magazynowania (ILiM) w Poznaniu zbadali zasadność lokalizowania terminalu w Koninie. Wyniki badań (wstępne) przedstawili 3 grudnia. Zdaniem Andrzeja Sybisa, zastępcy prezydenta miasta, „pomysł wart jest nie tylko uwagi, ale też realizacji”.

W spotkaniu informacyjnym uczestniczyli przedstawiciele PKP Cargo, samorządowcy Konina i gmin ościennych, naukowcy z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu oraz firmy zainteresowane korzystaniem z przyszłego terminalu.

W kraju działają trzy zaledwie trzy centra logistyczne jako podmioty prawa handlowego – poinformował dr inż. Ireneusz Fechner (IliM). Szybko natomiast są budowane magazyny. W kraju ich powierzchnia przekroczyła już 5 mln m2. Spośród terminali kontenerowych na uwagę zasługuje terminal w Sławkowie, w zasadzie jeszcze projektowany, ale już szybko się rozwijający. Zdaniem I. Fechnera: - Podobnie jak w Sławkowie może być w Koninie. Zwłaszcza, że terminal koniński będzie miał możliwość efektywnego oddziaływania w promieniu 50 km. Najbliższe terminale kontenerowe są w Poznaniu i Łodzi, zapowiadana jest budowa terminalu w Kutnie.

- Kolejowy terminal kontenerowy w Koninie jest potrzebny – twierdził Mirosław Nowak z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Koninie. Na poparcie twierdzenia przytaczał argumenty: miejsce na jego lokalizację, przy stacji kolejowej w Koninie, dzieli niewielka odległość od autostrady A2, dobre skomunikowanie z węzłami autostrady w Modle Królewskiej i Wielkopolskim Centrum Logistycznym, położonym przy tym węźle oraz z węzłem w Żdżarach, na skrzyżowaniu z drogą krajową Konin – Turek. W tym miejscu gmina Stare Miasto tworzy strefę przemysłową o powierzchni 160 ha. Autostrada A2 i linia kolejowa Warszawa – Berlin stanowią składowe części drugiego paneuropejskiego korytarza transportowego, którym coraz więcej kursuje pociągów kontenerowych do i z Chin. Przewozy kontenerowe tą trasą skracają ich transport z Chin o około 20 dni w porównaniu do transportu morskiego.

Tomasz Kowalewski, inicjator organizacji i budowy Wielkopolskiego Centrum Logistycznego, od wielu lat przekonywał, że „budowa kolejowego terminalu kontenerowego usprawni obsługę logistyczną Konina. Tu działają dziesiątki firm, korzystających z transportu kontenerowego, w WCL oferujemy nowoczesne powierzchnie magazynowe, wraz z szeroką gamą usług magazynowych, wreszcie tuż obok terminalu swoje centrum zlokalizowała jedna z europejskich firm logistycznych i deklaruje rozbudowę, jeśli terminal powstanie, zaś prezydent miasta pracuje nad przygotowanie terenów inwestycyjnych w północnej części Konina. W tej sytuacji budowa kolejowego terminalu kontenerowego staje się wręcz koniecznością. Teraz mamy szansę to zrealizować. Musimy jednak pamiętać, że jest to przedsięwzięcie biznesowe, które z całą pewnością posłuży rozwojowi miasta”.

Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 32 mln zł. Przypomnijmy, że podpisani pod listem intencyjnym deklarowali współpracę w zakresie działań związanych z budową i funkcjonowaniem terminalu na wolnych terenach stacji Konin. Tereny te należą do Grupy PKP SA. Miejmy nadzieję, że inne miasta, choćby Kutno, Kalisz czy Września nas nie wyprzedzą.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!