W konińskim ratuszu zaprezentowana została koncepcja budowy w Koninie kolejowego terminalu kontenerowego.
Na zlecenie prezydenta naukowcy z Instytutu Logistyki i Magazynowania (ILiM) w Poznaniu zbadali zasadność lokalizowania terminalu w Koninie. Wyniki badań (wstępne) przedstawili 3 grudnia. Zdaniem Andrzeja Sybisa, zastępcy prezydenta miasta, „pomysł wart jest nie tylko uwagi, ale też realizacji”.
W spotkaniu informacyjnym uczestniczyli przedstawiciele PKP Cargo, samorządowcy Konina i gmin ościennych, naukowcy z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Poznaniu oraz firmy zainteresowane korzystaniem z przyszłego terminalu.
W kraju działają trzy zaledwie trzy centra logistyczne jako podmioty prawa handlowego – poinformował dr inż. Ireneusz Fechner (IliM). Szybko natomiast są budowane magazyny. W kraju ich powierzchnia przekroczyła już 5 mln m2. Spośród terminali kontenerowych na uwagę zasługuje terminal w Sławkowie, w zasadzie jeszcze projektowany, ale już szybko się rozwijający. Zdaniem I. Fechnera: - Podobnie jak w Sławkowie może być w Koninie. Zwłaszcza, że terminal koniński będzie miał możliwość efektywnego oddziaływania w promieniu 50 km. Najbliższe terminale kontenerowe są w Poznaniu i Łodzi, zapowiadana jest budowa terminalu w Kutnie.
- Kolejowy terminal kontenerowy w Koninie jest potrzebny – twierdził Mirosław Nowak z Instytutu Logistyki i Magazynowania w Koninie. Na poparcie twierdzenia przytaczał argumenty: miejsce na jego lokalizację, przy stacji kolejowej w Koninie, dzieli niewielka odległość od autostrady A2, dobre skomunikowanie z węzłami autostrady w Modle Królewskiej i Wielkopolskim Centrum Logistycznym, położonym przy tym węźle oraz z węzłem w Żdżarach, na skrzyżowaniu z drogą krajową Konin – Turek. W tym miejscu gmina Stare Miasto tworzy strefę przemysłową o powierzchni 160 ha. Autostrada A2 i linia kolejowa Warszawa – Berlin stanowią składowe części drugiego paneuropejskiego korytarza transportowego, którym coraz więcej kursuje pociągów kontenerowych do i z Chin. Przewozy kontenerowe tą trasą skracają ich transport z Chin o około 20 dni w porównaniu do transportu morskiego.
Tomasz Kowalewski, inicjator organizacji i budowy Wielkopolskiego Centrum Logistycznego, od wielu lat przekonywał, że „budowa kolejowego terminalu kontenerowego usprawni obsługę logistyczną Konina. Tu działają dziesiątki firm, korzystających z transportu kontenerowego, w WCL oferujemy nowoczesne powierzchnie magazynowe, wraz z szeroką gamą usług magazynowych, wreszcie tuż obok terminalu swoje centrum zlokalizowała jedna z europejskich firm logistycznych i deklaruje rozbudowę, jeśli terminal powstanie, zaś prezydent miasta pracuje nad przygotowanie terenów inwestycyjnych w północnej części Konina. W tej sytuacji budowa kolejowego terminalu kontenerowego staje się wręcz koniecznością. Teraz mamy szansę to zrealizować. Musimy jednak pamiętać, że jest to przedsięwzięcie biznesowe, które z całą pewnością posłuży rozwojowi miasta”.
Koszt inwestycji szacowany jest na ponad 32 mln zł. Przypomnijmy, że podpisani pod listem intencyjnym deklarowali współpracę w zakresie działań związanych z budową i funkcjonowaniem terminalu na wolnych terenach stacji Konin. Tereny te należą do Grupy PKP SA. Miejmy nadzieję, że inne miasta, choćby Kutno, Kalisz czy Września nas nie wyprzedzą.