XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Konkurencja na torach

Konkurencja na torach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Niemcy i Rosjanie wchodzą na polski rynek kolejowy. Deutsche Bahn i Rosyjskie Koleje Żelazne chcą wspólnie kupić jednego z polskich przewoźników towarowych.

- Podpisaliśmy już porozumienie z Niemcami, a teraz negocjujemy zakup przewoźnika kolejowego w Polsce - powiedział agencji Interfax Władimir Jakunin, prezes Rosyjskich Kolei Żelaznych (RŻD). Głównym motywem zakupu polskiego przewoźnika jest dla Rosjan chęć zapewnienia swobodnego przepływu towarów z Chin i Japonii do Europy.

Nie wiadomo jeszcze, kogo Rosjanie i Niemcy chcą przejąć w Polsce. Interfax spekuluje, że spółką tą może być Polzug - polsko-niemiecka firma specjalizująca się w transporcie cargo pomiędzy Polską a Niemcami. Niewykluczone jednak, że oferta mogła trafić na biurko właściciela CTL Logistics. Nikt z potencjalnych obiektów przejęcia nie chce na ten temat rozmawiać - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Jest o co walczyć. Wartość polskiego rynku przewozów kolejowych jest szacowana na ponad 7 mld zł rocznie. Największy udział mają w nim PKP Cargo, jednak od 2003 r. prywatni przewoźnicy odbierają im ok. 4 proc. rynku rocznie. Pod koniec 2006 r. zajęli już 17 proc., licząc w tonokilometrach (masa towarów przewieziona na odległość jednego kilometra) - wyliczya "Rz".

Tranzyt towarów koleją jest rynkiem dopiero się rozwijającym. Polska posiada trzecią co do wielkości sieć kolejową w Europie, jest jednym z najważniejszych eksporterów węgla na świecie oraz istotnym krajem tranzytowym, przez który przebiegają trzy paneuropejskie korytarze transportowe. Jak podaje UTK, od 2003 do 2006 roku ze wschodu na zachód w tranzycie było przewożonych od 5 do 6 mln ton towarów.

- Dotychczasowe obserwacje przewozu towarów koleją, w tym z wykorzystaniem portów morskich, wskazują na powolny wzrost tranzytu przez Polskę - mówi "Rzeczpospolitej" Ryszard Węcławik, dyrektor Departamentu Monitoringu i Regulacji Transportu Kolejowego w Urzędzie Transportu Kolejowego. Co na to PKP Cargo?

- Konkurowanie na rynku przewozów jest trudne. Walka toczy się tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci - mówi Władysław Szczepkowski, prezes PKP Cargo. - W przypadku konkurowania z rosyjsko-niemiecką spółką transportującą towary z Niemiec na wschód czy w drugą stronę może być o tyle trudniejsza, że przy wyborze przewoźnika w grę mogą wchodzić argumenty nie tylko ekonomiczne - dodaje Szczepkowski. Zapowiada jednak, że tam, gdzie będą się znajdować dysponenci towarów nadawanych przez Polskę tranzytem, PKP Cargo będą aktywne marketingowo i będą ściśle współpracowały z lokalnymi przewoźnikami.

Możliwe, że RŻD i DB zdecydują się na zakup jednego z przewoźników, którzy mają licencję, ale przewozów nie wykonują. Na liście licencjonowanych przewoźników Urzędu Transportu Kolejowego znajduje się 75 spółek. - Faktycznie towary wozi 36 przewoźników - mówi Ryszard Węcławik.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Konkurencja na torach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!