XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Konsultacje społeczne ws. trasy kolejowej Rail Baltica

Konsultacje społeczne ws. trasy kolejowej Rail Baltica
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Do 30 marca mieszkańcy województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego, mogą wziąć udział w konsultacjach społecznych ws. modernizacji trasy kolejowej Rail Baltica - poinformowała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Konsultacje są elementem prac nad decyzją środowiskową modernizacji linii kolejowej E75. Inwestor, którym jest PKP PLK SA, proponuje przebieg trasą Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki-granica państwa z Litwą. To fragment międzynarodowej trasy Rail Baltica, z Warszawy do Tallina, Rygi i Kowna. Trasa z Warszawy do granicy z Litwą przez Ełk i Olecko, to 374 km.

Jeszcze nie wiadomo konkretnie kiedy inwestycja będzie realizowana, ale trwają prace poprzedzające, m.in. nad uzyskaniem decyzji środowiskowej, bez której nie ma mowy o uzyskaniu pozwolenia na realizację, czy samej lokalizacji inwestycji. Decyzja środowiskowa precyzuje ponadto wszystkie środowiskowe uwarunkowania inwestycji.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy inwestora - Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA Maciej Dutkiewicz, realizacja inwestycji miałaby się odbywać etapami. Np. odcinek Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk-Olecko do Suwałk, znajduje się w planach dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030. Miałaby być realizowana w latach 2021-2030.

Inwestycja na trasie Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015. Projekt jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko.

Konsultacje społeczne mogą się odbyć, bo RDOŚ otrzymała od inwestora wszelkie dokumenty uzupełniające do raportu oddziaływania na środowisko. Decyzja środowiskowa dla tej inwestycji ma być wydana w połowie 2012 r. - poinformowała PAP rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Białymstoku Małgorzata Wnuk.

Polegają na tym, że zainteresowane instytucje i osoby, mogą składać do RDOŚ swoje uwagi i wnioski do projektu. Także np. drogą elektroniczną.

Ponieważ część tej inwestycji ma przebiegać przez województwo warmińsko-mazurskie (Ełk, Olecko), RDOŚ w Białymstoku prowadzi całą procedurę w uzgodnieniu z RDOŚ w Olsztynie oraz stacjami sanitarno-epidemiologicznymi w Białymstoku i Olsztynie. Sanepid wydaje opinie na temat wpływu inwestycji na zdrowie i życie ludzi.

Wnuk podkreśla, że czas wydania decyzji środowiskowej będzie zależał od tego, jak szybko do RDOŚ w Białymstoku będą napływały wymagane odpowiedzi i opinie. "Będziemy czekać również na uwagi i wnioski od mieszkańców obu województw" - poinformowała Wnuk.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa E75 o priorytetowym znaczeniu, łącząca Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego.

Jeszcze w obecnej perspektywie finansowej UE ma być zmodernizowany odcinek: Warszawa Rembertów - Tłuszcz/Sadowne (Mazowieckie) - poinformował Dutkiewicz. To koszt ponad 1,1 mld zł. "Prace budowlane związane z tym zadaniem mają się zakończyć na przełomie 2014 i 2015 roku. Pod koniec lutego otwarto oferty przetargowe potencjalnych wykonawców robót" - dodał Dutkiewicz.

Po wszystkich inwestycjach, czas przejazdu na trasie Warszawa-Białystok ma się skrócić z niecałych trzech, do nieco ponad półtorej godziny. Pociągi osobowe mają jeździć tą trasą z prędkością 160 km/h, a towarowe - 120 km/h.

By przyspieszyć prace nad Rail Baltica, jesienią 2011 r. część podlaskich parlamentarzystów zaapelowała do premiera Donalda Tuska, by polski rząd poparł propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą utworzenia w budżecie UE na lata 2014-2020 specjalnego funduszu "Connecting Europe Facility" na budowę europejskich korytarzy transportowych.

Parlamentarzyści chcą, by w tym funduszu jak najwięcej pieniędzy znalazło się na Rail Baltica, a Podlaskie czeka na tę inwestycję od wielu lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Konsultacje społeczne ws. trasy kolejowej Rail Baltica

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!