PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Kontrole statków w polskich portach

Autor: PAP
25-09-2009 16:25

Podniesienie wynagrodzeń marynarzy oraz m.in. zawarcie układu zbiorowego między armatorem a załogą jednego ze statków - to efekty kontroli przeprowadzonej w polskich portach przez inspektorów Międzynarodowej Federacji Transportowców.

Kontrole prowadzone były od poniedziałku do piątku w ramach Międzynarodowego Bałtyckiego Tygodnia Akcji ITF w najważniejszych portach bałtyckich Polski, Danii, Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Norwegii, Polski, Rosji oraz Szwecji. W Polsce sprawdzono 35 statków zacumowanych w portach w Szczecinie, Świnoujściu i Gdyni. O ich wynikach poinformował w piątek krajowy koordynator Bałtyckiego Tygodnia Akcji ITF inspektor Adam Mazurkiewicz.
Mazurkiewicz wyjaśnił, że inspektorzy Federacji, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości mogą skierować sprawę do miejscowego sądu pracy. To z kolei może spowodować zatrzymanie jednostki w porcie. Możliwa jest też odmowa obsługi statku przez dokerów.

Kontrolerzy Federacji sprawdzali m.in., czy załogi statków są zatrudnione na podstawie układów zbiorowych, regulujących m.in. wysokość wynagrodzeń, zasady zatrudnienia czy wymagane warunki socjalne akceptowanych przez Międzynarodową Federację Transportowców (International Transport Workers' Federation - ITF ).

"Warunki pracy i stan techniczny jednostek jest przyzwoity, ale zdarzały się wyjątki" - powiedział Mazurkiewicz. Podkreślił, że akcja dała wymierne efekty. "Udało nam się skłonić greckiego armatora do zawarcia układu zbiorowego z załogą statku +CM Jambos+. Armator jednostki nie miał podpisanego takiego układu z załogą a zatrudniani przez niego pracownicy, zwłaszcza marynarze z Birmy, byli skandalicznie nisko wynagradzani. Zarabiali po 600 dolarów miesięcznie, a stawka minimalna jest o tysiąc dolarów wyższa. Szczegóły układu negocjowane są teraz w Grecji" - wyjaśnił.

Inspektorzy przyczynili się ponadto do zatrudnienia kolejnego marynarza na niemieckim statku "Kormoran" oraz awansowania i podniesienia wynagrodzeń 2 kolejnym marynarzom na tej jednostce.

Wykryli też, że na greckim statku "Ice Queen" układem zbiorowym objęta była jedynie grecka część załogi, a 11 pracujących tam Filipińczyków miało znacznie zaniżone zarobki.

"Nakłaniamy armatora do podpisania układu z całą załogą, bo marynarze bez względu na narodowość muszą być tak samo traktowani" - powiedział Mazurkiewicz. "Armator waha się, ale ten statek regularnie zawija do portów w Polsce i Szwecji i jeśli właściciel nie zmieni postępowania, statek może zostać przez dokerów zbojkotowany w jednym z portów, tzn. dokerzy odmówią pracy przy załadunku czy rozładunku towarów, statek będzie stał w porcie a jego armator poniesie duże straty związane z przestojem jednostki" - dodał.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 962 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 144 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP