XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kontrowersyjny VAT na powietrzne taksówki

Kontrowersyjny VAT na powietrzne taksówki
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie firmy z branży lotniczej chcą zniesienia 22-proc. stawki VAT na zakup maszyn lżejszych niż 12 ton. Ich zdaniem przepisy te mogą być niezgodne z prawem unijnym.

Polska ustawa o VAT przewiduje, że kupując lub sprowadzając do Polski samolot lżejszy niż 12 ton, trzeba zapłacić 22 proc. VAT niezależnie od tego, czy będzie on wykorzystywany w celach prywatnych czy komercyjnych - czytamy w "Rzeczpospolitej".

– Tymczasem przepisy unijne nie przewidują rozróżnienia pod względem masy, lecz w zależności od celu, do jakiego samolot będzie wykorzystywany – mówi Bartłomiej Herodecki, prezes firmy przewozowej Direct Fly. Jak wyjaśnia, tylko samoloty kupowane na użytek prywatny powinny być obłożone 22-proc. stawką VAT.

Problem dotyczy nie tylko 10 małych polskich przewoźników, którzy działają jako taksówki powietrzne, ale też importerów maszyn czy firm leasingujących samoloty. Jak podają przewoźnicy, co roku do Polski trafia kilkadziesiąt maszyn, ich ceny wahają się od ok. 0,5 mln euro do kilkunastu milionów euro.

Stosowanie 22-proc. stawki VAT (obowiązującej notabene jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej) oznacza w praktyce, że mniejsze firmy muszą posiadać większy kapitał obrotowy. – Naszym zdaniem jest to sprzeczne z zasadą konkurencji, gdyż faworyzuje dużych przewoźników – mówi Herodecki.

Sytuacja zmusza firmy przewozowe do obchodzenia przepisów. Sporo polskich statków powietrznych rejestrowanych jest m.in. w Danii i Irlandii. – Można sprowadzić samolot do Danii, tam go zarejestrować i nie płacić VAT, ale to z kolei może utrudnić uzyskanie finansowania od polskich instytucji – wyjaśnia prezes Direct Fly.

Kilkadziesiąt polskich firm zapowiada wystąpienie z wnioskiem o zmianę prawa do resortu finansów i do Sejmu. Jeżeli to nie przyniesie efektów, sprawę skierują do Komisji Europejskiej, by ta zaopiniowała zgodność polskiego prawa podatkowego z przepisami unijnymi - informuje "Rzeczpospolita".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kontrowersyjny VAT na powietrzne taksówki

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!