XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Kopacz: Warszawa chce ponad 4 mld zł z UE na inwestycje transportowe

Kopacz: Warszawa chce ponad 4 mld zł z UE na inwestycje transportowe
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Warszawa wystąpi o łącznie ponad 4 mld zł dofinansowania z UE na cztery inwestycje drogowe oraz rozbudowę II linii metra - zapowiedziała w poniedziałek premier Ewa Kopacz na wspólnym briefingu prasowym z prezydent Warszawy Hanną Gronkiewicz-Waltz.

Kopacz poinformowała, że prezydent Warszawy podpisała i skierowała już do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju deklarację dotyczącą przygotowania wniosków o dofinansowanie w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-20 sześciu warszawskich inwestycji transportowych: czterech inwestycji drogowych oraz dwóch związanych z rozbudową metra. Łącznie miasto będzie się starało o ponad 4 mld zł unijnego dofinansowania na te inwestycje.

W deklaracji - poinformowała Kopacz - jest mowa m.in. o rozbudowie drugiej linii metra zarówno w kierunku wschodnim, jak i zachodnim. Zapowiedziała też, że niedługo zintegrowany transport miejski będzie łączył nie tylko warszawskie dzielnice, ale również miejscowości podwarszawskie ze stolicą.

Premier podkreślała, że Warszawa to miasto, które "w sposób szczególny lideruje w pozyskiwaniu środków europejskich". Zaznaczyła, że w poprzednim unijnym budżecie w latach 2007-2013 stolica otrzymała ponad 8 mld zł. "To są olbrzymie pieniądze, które przełożyły się na dobre inwestycje" - oceniła Kopacz.

Według niej dzisiaj "dobra energia mieszkańców Warszawy musi współpracować z działaniami rządu i samorządu po to, by przełożyła się na bardzo konkretne działania, ale też konkretne pomysły".

Premier przekonywała, że nowa perspektywa finansowa w UE jest szansą dla Warszawy. "Szczególnie jest szansą, kiedy ma takiego prezydenta, bo dzięki działaniom pani prezydent i jej wiceprezydentów, Warszawa została uznana jako zintegrowany węzeł drogowy. A więc wszystkie inwestycje, które będą czynione tutaj w infrastrukturę drogową, będą oczywiście w powiązaniu już z ciągiem dróg ekspresowych, ale również z ciągiem tych nowych dróg ekspresowych, które będą w przyszłości budowane" - powiedziała szefowa rządu.

Prezydent Warszawy poinformowała, że deklarację wysłała do MIR w piątek. "To jest moje zobowiązanie, że zaprogramujemy tak te wszystkie projekty, aby można było uzyskać te środki" - podkreśliła. Zaznaczyła, że 4 mld zł, o które będzie się starała Warszawa, to ponad jedna trzecia rocznego budżetu stolicy. Jak zaznaczyła, dofinansowanie to przyznawane jest w trybie pozakonkursowym.

Wyjaśniła, że chodzi o kontynuację rozbudowy linii metra, tzw. II i III etap. Planowany poziom dofinansowania II etapu to 68 proc., ponad 1,9 mld zł. Z kolei na III etap stolica chce uzyskać z UE dofinansowanie na poziomie 63 proc., ponad 1,6 mld zł.

W II etapie ma zostać wybudowane w kierunku zachodnim (od Ronda Daszyńskiego) 3,4 km podziemnej kolei. Planowane są trzy stacje o roboczych nazwach: "Wolska" umiejscowiona w pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; "Moczydło" pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny; "Księcia Janusza" pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza.

Ponadto w kierunku północno-wschodnim (z Dworca Wileńskiego) w ramach II etapu powstanie ponad 3 km trasy. Robocze nazwy planowanych stacji to: "Szwedzka" pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; "Targówek 1" w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z ul. Ossowskiego oraz "Targówek 2" w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.

Z kolei w ramach III etapu rozbudowy drugiej linii metra mają powstać dwie stacje w kierunku zachodnim o roboczych nazwach "Wola Park" i "Powstańców Śląskich" oraz trzy stacje w kierunku północno-wschodnim: "Zacisze", "Kondratowicza" oraz Bródno".

Pozostałe inwestycje, których dotyczy deklaracja to: modernizacja ciągu ul. Marsa, ul. Żołnierskiej aż do granic miasta (ponad 308 mln zł dofinansowania); przebudowa ul. Młynarskiej na odcinku ul. Taśmowa do ul. Rzymowskiego (dofinansowanie ponad 71 mln zł), przebudowa ul. Wał Miedzeszyński do planowanego węzła z trasą ekspresową S2 (dofinansowanie ponad 46 mln zł) oraz przebudowa ciągu ulic: Marywilska, Czołowa, Polnych Kwiatów na odcinku Trasa Toruńska-ul. Mehoffera. (dofinansowania ponad 93 mln zł).

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że poziom unijnego dofinansowania tych czterech inwestycji drogowych ma wynosić 85 proc.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kopacz: Warszawa chce ponad 4 mld zł z UE na inwestycje transportowe

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!