XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Korki na polskim niebie

Korki na polskim niebie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W ciągu najbliższych pięciu lat będziemy mogli wydać ok. 100 mln euro na lotnicze urządzenia nawigacyjne. Jeżeli nam się to nie uda, na naszym niebie pojawią się korki - pisze "Rzeczpospolita".

Przepustowość nieba liczy się w średnim spóźnieniu samolotu w ciągu roku. Jak mówi Witold Kamocki, wiceprezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, u nas wynosi ono minutę, to tyle, ile maksymalne jest założone przez Unię Europejską. Niemcy osiągnęli średni wynik 27 sekund. Od nas gorsze są m.in. Albania i Macedonia.

W przyszłym roku średnie spóźnienie na polskich lotniskach ma wynieść dwie minuty. Potem będzie już coraz lepiej.

Średnio nad Polską przelatuje ok. 250 maszyn na dobę. W ciągu najbliższych 15 lat ta liczba ma się podwoić. Jak mówi Zbigniew Sałek, wiceprezes stowarzyszenia regionalnych portów lotniczych, już teraz często się zdarza, że samolot musi czekać na pozwolenie na start, bo kontrolerzy nie są w stanie go obsłużyć. W latach 90. nasz sprzęt do nawigacji lotniczej był jednym z najnowocześniejszych, obecnie jest już przestarzały. Polska przestrzeń powietrzna jest niedoinwestowana - twierdzą zarządcy portów lotniczych. Brakuje m.in. wież kontroli lotów, systemów radionawigacyjnych i nowego systemu informatycznego do obsługi lotów. Władze łódzkiego lotniska obliczyły niezbędne inwestycje na 30 - 45 mln zł, wrocławskiego na ok. 70 mln zł. Jeżeli nie będzie tych inwestycji, będzie niebezpiecznie.

Za zarządzanie naszą przestrzenią powietrzną odpowiada Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Do 2013 roku będzie mogła wydać ok. 100 mln euro unijnych funduszy. Lista inwestycji na przyszły rok ma być znana pod koniec miesiąca.

Tegoroczne plany są dużo skromniejsze. Do końca roku PAŻP chce wydać ok. 70 mln zł. Planuje m.in. zakup radiolatarni za ok. 9 mln zł czy radiostacji za ok. 4 mln zł. Nie wiadomo, czy plan uda się zrealizować. Władze agencji skarżą się na kłopoty z pozyskaniem nieruchomości pod swoje inwestycje od Agencji Mienia Wojskowego czy wyborem wykonawcy.

Nasz system zarządzania ruchem lotniczym będzie w przyszłości częścią europejskiego SESAR. To nowy program do zarządzania ruchem lotniczym przygotowywany przez Eurocontrol na zlecenie Komisji Europejskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Korki na polskim niebie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!