Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Korzyści i zagrożenia z eksploatacji ULCVS

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-07-2017 12:08
Korzyści i zagrożenia z eksploatacji ULCVS
Fot. Fotolia

W ciągu najbliższego 1,5 roku ponad 60 proc. zdolności przewozowych drobnicy w kontenerach na liniach z Azji Wschodniej do Europy przypadnie na statki ultra wielkiej pojemności.

Według szacunków firmy analitycznej SeaIntelligence Consulting, te ultra kontenerowce (ULCVs, o pojemności od 18 do 21 tys. TEU) już obecnie mają około 35 proc. udziału w całkowitej zdolności produkcyjnej.
Linie Azja – Europa obsługuje 58 takich kontenerowców, ale ich liczba wzrośnie znacząco i do końca 2018 r. powiększy się o 47 statki, które znajdują się w budowie.

„Po dziewiczym rejsie latem 2013 roku „Maersk Mc-Kinney Møller”, który wytyczył kurs na zwiększanie pojemności, tempo przyrostu tych kolosów znacząco przyspieszyło w ciągu ostatnich dwóch lat” – stwierdzają analitycy SeaIntel.

Z ekonomicznego punktu widzenia, dzięki nim można przesuwać granicę efektu skali, tj. potanienia kosztu transportu 1 TEU na dalekie odległości.

Niemniej jednak SeaIntel podkreśla, że wzrost pojemności statków prowadzi też do szeregu negatywnych konsekwencji.

W szczególności pełnią one rolę tłumika naturalnego wzrostu stawek frachtu. Ultra wielkie kontenerowce oferują relatywnie tańsze sloty (miejsca do wynajęcia), niż mniejsze jednostki.

Dlatego też porównywanie obecnych stawek frachtu i w przeszłości jest nieco mylące, ponieważ nie muszą one być tak wysokie, jak wcześniej, aby przewoźnik osiągnął poziom rentowności, stwierdza SeaIntel.

Ta sytuacja jest korzystna dla większości dużych spedytorów, ale już niekoniecznie małych, korzystających z transportu także mniejszymi statkami.

Dla środowiska morskiego bardziej istotne jest natomiast to, że ULCVs stawiają nowe wymogi organizacyjne przed terminalami kontenerowymi.

Nie tylko muszą one zachować odpowiednie tempo przeładunków, ale także ekspediować równie szybko, jak dotychczas, większą jednorazowo liczbę kontenerów w głąb lądu. Tymczasem już obecnie wiele portów na świecie boryka się z problemem zatorów, zarówno przy podejściu do nabrzeży, jaki i w sprawnym transporcie ładunków poza port.

Innym zjawiskiem jest ograniczenie liczby portów, do których zawijają w stałych połączeniach ultra kontenerowce, skazując je na degradację - np. z roli portu hubu.

„Obawiam się, że niektóre z terminali w ciągu najbliższych kilka lat będą cierpieć z powodu katastrofy gospodarczej” – powiedział Lars Jensen, prezes zarządu SeaIntelligence Consulting, podczas wcześniejszego niż opublikowany raport spotkania w Amsterdamie TOC Europe Container Supply Chain.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP