Krajowa "ósemka" od Ostrowi Maz. do granicy województwa ekspresówką

Krajowa "ósemka" od Ostrowi Maz. do granicy województwa ekspresówką
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski podpisał w poniedziałek zezwolenie na rozbudowę drogi krajowej nr 8, która stanie się - na odcinku od obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa - drogą ekspresową S8.

Inwestycja będzie realizowana w latach 2016-2018 przez GDDKiA, oddział Białystok.

"Droga krajowa nr 8 czeka na wydawanie decyzji o zgodzie na realizację inwestycji drogowej, na trzech odcinkach: obwodnica Marek, od Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej i od Ostrowi Mazowieckiej do granicy województwa. Na ten ostatni odcinek wydałem dzisiaj zgodę" - powiedział w rozmowie z dziennikarzami Kozłowski.

Projekt - dotyczący ok. 9,4-kilometrowego odcinka - zakłada m.in. budowę dwóch węzłów (Podborze i Prosienica), ekranów akustycznych oraz dróg dojazdowych.

U wojewody mazowieckiego na ukończeniu jest również postępowanie dotyczące zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na odcinku od Wyszkowa do Ostrowi Mazowieckiej. "Za dwa dni podpiszę - albo ja, albo mój następca - zgodę na realizację inwestycji drogowej od Wyszkowa do Ostrowi. Ok. 16 grudnia, w połowie grudnia, na obwodnicę Marek - dwa odcinki obwodnicy Marek" - poinformował Kozłowski.

Zdaniem wojewody "to ogromnie ważna inwestycja, łącząca Warszawę z Białymstokiem, wylotówka z Warszawy, także w kierunku Mazur, w kierunku Litwy (...) bardzo ważna także dla ruchu tranzytowego. Obwodnica Marek da wreszcie też mieszkańcom Marek odpoczynek od dzisiejszych problemów z ruchem tranzytowym, odciąży też Wyszków z przewozu tranzytowego" - dodał Kozłowski.

Droga krajowa nr 8 znajduje się w ciągu europejskiego korytarza transportowego łączącego Wrocław, Warszawę, Białystok i dalej Rygę oraz Helsinki.

Ponadto Kozłowski w poniedziałek wydał również zezwolenie na budowę II etapu drogi wojewódzkiej nr 631 - dotyczy ona 4,8-kilometrowego odcinka od węzła Marsa (ul. Naddnieprzańska) do granicy Warszawy. Projekt zakłada budowę dwujezdniowej drogi z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku.

Inwestorem jest m.st. Warszawa, które może od razu przystąpić do prac, ponieważ decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności. "My już wybraliśmy wykonawcę. Lada dzień podpiszemy umowę. Ponieważ jest to firma znana z tego, że sprawnie realizuje inwestycje, to myślę, że należy się spodziewać jak najszybszego wejścia na budowę" - powiedział zastępca prezydenta m.st Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Wojewoda mazowiecki poinformował także, że w poniedziałek (30 listopada) zarekomendował 43 wnioski do dofinansowania rządowego na 2016 r. w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Do 20 stycznia 2016 r. minister właściwy ds. transportu ma zatwierdzić listy ostatecznie zakwalifikowanych wniosków. Kwota dla woj. mazowieckiego wynosi prawie 76,5 mln zł.

Mazowieckie samorządy na 2016 rok zgłosiły 192 wnioski, z czego 144 spełniły wymogi formalne. Jak powiedział Kozłowski, na wstępnej liście rankingowej zakwalifikowanych jest do realizacji 19 dróg powiatowych i 24 drogi gminne.

"W dniu dzisiejszym podpisałem tę wstępną listę rankingową. Mamy w woj. mazowieckim kwotę 76 mln złotych do wykorzystania. Wpłynęły wnioski od powiatów, gmin na łączną kwotę 181 mln zł" - powiedział Kozłowski. "Ta kwota pokrywa na poziomie 42 proc. zapotrzebowanie zgłoszone przez samorządy. Myślę, że dzięki niej będzie możliwe przebudowanie co najmniej dwustu kilkudziesięciu, jeśli nie ponad 300 - bo co roku pojawiają się oszczędności i dochodzą dodatkowe wnioski - kilometrów dróg lokalnych" - stwierdził.

Komisja wojewódzka oceniała projekty m.in. według kryteriów takich jak: wpływ inwestycji na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym, spójność z siecią dróg województwa, kontynuację inwestycji czy współpracę przy realizacji z innymi podmiotami.

Kozłowski wyjaśnił dziennikarzom, że "najważniejszym punktowanym kryterium jest bezpieczeństwo". "Również z tego się cieszę, ponieważ to m.in. dzięki temu, że budujemy drogi coraz lepsze i coraz bardziej bezpieczne. O ponad połowę zmalała przez ostatnie osiem lat liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym na terenie naszego województwa - z prawie tysiąca zeszliśmy do niecałych 500" - dodał.

Przyjęty we wrześniu uchwałą Rady Ministrów program jest kontynuacją Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych (NPPDL) z lat 2008-2014. Dzięki niemu wybudowano, przebudowano lub wyremontowano w woj. mazowieckim prawie 1,5 tys. km dróg.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Krajowa "ósemka" od Ostrowi Maz. do granicy województwa ekspresówką

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!